Tämä 612-heppainen taksi-Mersu pinkaisee nollasta sataan 3,3 sekunnissa

Mercedeksen nykyinen E-luokka tuli markkinoille keväällä, ja sen jälkeen autosta on esitelty AMG:n kehittämä E43-sporttiversio. Tuplaturbokuutosella vauhditettu yli 400-heppainen E43 ei kuitenkaan saanut nauttia kauan tehokkaimman Eemelin asemasta. Mersu paljasti nimittäin nyt ensimmäiset kuvat ja tiedot upouudesta Mercedes-AMG E63:sta, joka esitellään suurelle yleisölle muutaman viikon päästä Los Angelesin autonäyttelyssä.

amg_2

E63:n pellin alla murisee tuttuun tyyliin tupla-ahdettu V8, mutta pannun iskutilavuus on pienentynyt monien muiden nyky-AMG:iden tavoin neljään litraan. Pakokaasuahtimissa käytetään ns. twin-scroll-tekniikkaa, joka vähentää turboviivettä. Mersu mainostaa uuden E63:n olevan kaikkien aikojen tehokkain E-luokka, ja väitteelle löytyy katetta. Autosta on tarjolla sekä ”tavallinen” E63 että vieläkin puhdikkaampi E63 S. Perusversion veekasista irtoaa 571 heppaa ja 750 newtonin vääntö, ja S-mallin vastaavat luvut ovat peräti 612 hevosvoimaa sekä 850 newtonmetriä.


amg_4

Vanhaa E63:a sai vielä halutessaan takavetoisena, mutta uusi malli on aina joka nurkasta raapiva. Nelivedon ansiosta kiihtyvyys paikaltaan on hurjaa luokkaa, ja E63 S singahtaakin vain 3,3 sekunnissa nollasta sataan. Ässätön E63 suoriutuu tästä 3,5 sekunnissa, joten sitäkään ei voi moittia hitaaksi. Molempien mallien huippunopeus on rajattu elektronisesti 250 km/h:n lukemaan, mutta sen voi nostaa tasan kolmeensataan lisävarusteena tarjottavan AMG Driver’s Packagen myötä.

amg_3

Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle yhdeksänpykäläisen AMG Speedshift -kaksoiskytkinautomaatin kautta. Bensankulutuksella ei liene suurta merkitystä AMG-Mersujen ostajille, mutta E63:ssa käytetään silti sylinterien lepuutusteknologiaa bensanjanoa hillitsemässä. Virallisia kulutuslukemia ei ole vielä kerrottu, mutta koneesta tulee tarvittaessa nelipyttyinen vaihteiston Comfort-asennossa. Tärkeämpää lienee se, että neliveto pystyy jakamaan vääntöä sekä etu- että taka-akselin pyörien välillä, ja autossa on jopa erityinen driftausmoodi. Myös ilmajousitus on laitettu uusiksi, ja E63:een on kehitetty mm. mekaaninen takatasauspyörästön lukko.

amg_5

Driftaustoimintoa pystyy hyödyntämään Race-moodissa ajonvakautusjärjestelmä pois kytkettynä, ja autosta tulee tällöin pelkästään takavetoinen. Renkaiden savuttelukin onnistuu siis edelleen perinteiseen AMG-tyyliin! E63 on kuitenkin sen verran arvokkaan näköinen, että kuminpoltto ei tule aivan ensimmäisenä mieleen. Auton koko etupää on laitettu uusiksi, ja mm. levitetyt etulokasuojat sekä etupuskurin isot ilmanottoaukot kertovat muille tielläliikkujille AMG-Eemelin potentiaalista. Perässä on tuttuun tyyliin neljä putkenpäätä, ja sisustastakin löytyy erilaisia sporttilisäkkeitä. AMG:n uusin tykki tulee Euroopan markkinoilla myyntiin ensi maaliskuussa.