Tämä auto on paljon ulkonäköään modernimpi – SpeedKoren rakentama 1970-mallinen Dodge Charger on yksi SEMA Show’n tähdistä

Maailman suurimpana tuning-puolen ja osavalmistajien näyttelynä toimiva SEMA Show avaa ovensa Las Vegasissa näinä päivinä. Vaikka paikalla nähdään myös lukuisia rakenneltuja euro- ja japsiautoja, jenkkikalusto lienee Atlantin toisella puolella edelleen pääosassa. SEMA Show’n yhtenä erikoisuutena ovat jo vuosikausia toimineet klassista ulkokuorta ja modernia tekniikkaa hyödyntävät luomukset. Tänä vuonna yksi tähän tyyliin rakennetuista autoista on SpeedKore-nimisen pajan luoma Dodge Charger.

Auto näyttää ulkoisesti mallivuoden 1970 edustajalta, mutta totuus on kaikkea muuta. Evolutioniksi nimetyn luomuksen kori on nimittäin yhdistelmä hiilikuitua sekä billet-alumiinia, ja rakennetta on vielä tukevoitettu turvakaarilla. Chargerista on saatu tehtyä tällä kaavalla yllättävän kevyt, koska se painaa alle 1500 kiloa. Myös alusta on täysin SpeedKoren omaa käsialaa. Autossa on alumiininen pohjalevy ja uniikki tikapuurunko, jotka muodostavat tukevan perustan ajettavuudelle.

Moottori ei ole sentään virityspajan oma luomus, vaan se on lainattu lähes sellaisenaan Dodge Challenger SRT Demonista. Mekaanisesti ahdettua 6,2-litraista kasia on kuitenkin kutiteltu sen verran. että teholukema on noussut peräti 966 hevosvoimaan takapyöriltä mitattuna. Voimavarojen kasvusta saadaan kiittää mm. räätälintyönä tehtyä ilmanottoa ja pakosarjoja, uusia bensansuuttimia, kuivasumppuvoitelua sekä ahtimeen tehtyjä muutoksia.


Voima välitetään takapyörille Tremecin kuusipykäläisen T-56-manuaalin kautta, ja alustaankin on satsattu reilusti. Evolution-Chargerissa on mm. Pensken käsialaa olevat coiloverit, ja jarrut ovat peräisin Brembolta. Etusatulat ovat kuusimäntäiset, kun taas takana luotetaan nelimäntäisiin satuloihin. Auton alla pyörivät HRE:n takovanteet, jotka on kietaistu Michelinin Pilot Sport Cup 2 -kumeille.

Ulkokuoren ja sisätilojen tyyliäkään ei ole unohdettu. Chargerin koko kori on käytännössä paljasta hiilikuitua, joka koristaa myös paikoin varsin minimaalisen oloista sisustaa. Auto vetää varmasti SEMA Show’n yleisöä puoleensa magneetin lailla, mutta katukäyttöä ajatellen Evolutionissa on yksi iso mutta. Koska SpeedKoren luomuksessa on niin paljon täysin omavalmisteisia osia, sitä ei välttämättä saa rekisteröityä tieliikenteeseen Dodge Chargerina edes USA:ssa, joka on muuten näissä asioissa hyvin vapaamielinen.