Tämä Bugatti Chiron päätyi jo huutokauppaan – hyperauton hinnaksi arvioidaan vähintään 3,2 miljoonaa euroa

VW-konsernin kruununjalokivenä toimiva Bugatti jätti automaailmaan pysyvän jäljen vuonna 2005 lanseeratun Veyronin myötä. Se nousi maailman nopeimmaksi tuotantoautoksi neljällä turbolla ryyditetyn W16:n myötä, josta irtosi parhaimmillaan 1250 hevosvoimaa. Veyronin Super Sport -erikoisversio ylsi vuonna 2010 431 km/h:n nopeuteen, mutta ennätys on siirtynyt sittemmin amerikkalaisen Hennesseyn ja ruotsalaisen Koenigseggin haltuun.

Bugatti ei ole kuitenkaan levännyt laakereillaan, vaan Veyronin manttelinperijäksi kehitettiin vieläkin tehokkaampi Chiron. Toissakeväisessä Geneven autonäyttelyssä esitellyn 1500-heppaisen hyperauton virallisiksi huipuiksi kerrotaan vähintään 420 km/h, mutta lukemaa korjaillaan todennäköisesti vielä ylöspäin uuden nopeusennätysyrityksen jälkeen. Chironeita valmistetaan vain 500 kappaletta usean vuoden aikana, ja tähän mennessä autoja on luovutettu asiakkaille vasta muutamia kymmeniä yksilöitä.


Vaikka lompakko olisikin tarpeeksi paksu, upouutta Chironia joutuu odottamaan usean vuoden ajan. Jos kärsivällisyys ei riitä tähän, RM Sotheby’s -huutokauppakamarilla on ongelmaan varsin hintava ratkaisu. Helmikuussa Pariisissa järjestettävässä huutokaupassa on nimittäin tarjolla Chiron, joka on yksi 20 ensimmäisestä asiakasautosta. Se luovutettiin ensimmäiselle omistajalleen huhtikuussa, ja mittarissa on alle 1000 kilometrin lukema.

Siitäkin puolet on peräisin tehtaan uusien autojen testiohjelmasta, eli tämän Chironin ensimmäinen omistaja ei ajanut hankinnallaan kuin parisataa kilometriä. Auton ulkovärinä on Bugattin klassinen kaksiväriyhdistelmä, joka koostuu vaaleammasta French Racing Bluesta ja tummemmasta Atlantic Blue -sinisestä. Sisusta on puolestaan ruskeaa nahkaa, ja rattiin on ruksattu hiilikuitua lisävarustelistalta. Jarrusatulat on puolestaan tilattu Maritime Blue -sinisinä, ja Classique-tyyliset vanteet ovat yksiväristä kiillotettua alumiinia.

Auto on siis maksanut varusteidensa ansiosta jo uutena hieman enemmän kuin Chironille kerrottu 2,9 miljoonan euron lähtöhinta, vaikka tehtaalta on tuskin lähtenyt ainoatakaan Bugattia ilman asiakkaan personoimia lisäherkkuja. Huutokaupan hinta-arvioksi on kerrottu 3,2-3,6 miljoonaa euroa, eli hinta on noussut mukavasti jo muutaman kuukauden aikana. Tulevaisuudessa arvonnousua voi olla luvassa vielä lisää, koska tämä auto kuuluu aivan ensimmäisiin valmistettuihin yksilöihin. Vaikka kukaan tuskin hankkii Chironia kotimaamme kilpiin, kerrottakoon vielä, että Suomessa tähän päälle tulisi vielä muutaman miljoonan verran autoveroa.