Tämä Civic on kaikkea muuta kuin tavallinen vanha Honda – 30-vuotiaan tilafarkun kuorten alla piilee yli 1000-heppainen turbotekniikka ja neliveto

Vuonna 1972 esitelty Honda Civic kuuluu valmistajansa kestosuosikkeihin, ja auto on ehtinyt tässä ajassa edetä jo kymmenenteen sukupolveensa. Civic on muuttunut vuosien varrella pikkuautosta lähes keskiluokan menopeliksi, ja tätä nykyä autosta on tarjolla viistoperäinen hatchback sekä vieläkin loivemmalla kattolinjalla varustettu sedan. Civicistä on kuitenkin ollut sen historian aikana myynnissä muitakin korimalleja, joista osa on painunut lähes täysin unohduksiin.

Näihin tapauksiin kuuluu esimerkiksi Shuttle-niminen tilafarkku, joka esiteltiin vuonna 1983 täydentämään kolmannen sukupolven Civicin mallivalikoimaa. Korotetulla katolla varustettu pikkufarmari menestyi sen verran hyvin, että vastaava malli tuotiin markkinoille myös vuonna 1987 debytoineesta neljännen sukupolven Civicistä. Tämän sukupolven muiden korimallien tuotanto päättyi vuonna 1991, mutta Shuttlen valmistusta jatkettiin vuoteen 1996 asti.

Civicin neljäs sukupolvi on kohonnut erityisesti USA:n tuning-piireissä kulttiauton asemaan VTEC-moottorinsa ja autocross-pujottelussa ketterän ajettavuutensa ansiosta. Shuttle-tilamalli ei ole sen sijaan kuulunut tuunaajien suosikkeihin, mutta toki niitäkin on rakenneltu. Harva yksilö on kuitenkaan saanut osakseen yhtä kattavaa käsittelyä kuin nettiin nyt putkahtanut Shuttle. Tämän auton on rakentanut jenkkiläinen Bisimoto, joka kuuluu maineikkaimpiin tuning-pajoihin Atlantin toisella puolella.


Auton nokalla lepää K24-koodinimellä tunnettu Hondan neloskone, joka on kuulemma optimaalinen lähtökohta ahtamiseen. Pakosarjan rakenne ja sijainti mahdollistavat nimittäin turbon asentamisen niin, että ahtoviive tulee samalla minimoitua. Pannu on lisäksi saanut mm. uudet männät, kiertokanget sekä nokka-akselit ja lukuisia muita komponentteja, jotka varmistavat moottorin kestävyyden aivan uusia teholukemia tavoiteltaessa. Ja potkua tosiaan riittää, koska myllystä irtoaa kuulemma parhaimmillaan yli 1000 hevosvoimaa.

Civicin etuvedolla ei tekisi tällaisilla voimavaroilla enää mitään, joten Shuttleen on asennettu neliveto. Tätä korimallia sai tehtaaltakin joka nurkasta raapivana, mutta Bisimoto on päätynyt omaan voimansiirtoratkaisuunsa. Se koostuu Quaifen sekventiaalisesta vaihteistosta sekä vahvistetusta takatasauspyörästöstä, joka on lainattu Honda CR-V:stä.

Sisällä alkuperäinen mittaristo on puolestaan korvattu digitaalinäytöllä, ja irrotettavassa Momon ratissa on kaksi nappia. Toisen välityksellä käytetään torvea, ja toinen nappula aktivoi turboviiveen minimoivan järjestelmän. NHRA:n vaatimuksia vastaavat turvakaaret suojaavat kuskia kiihdytyskisoissa, ja luksustakaan ei ole unohdettu. Penkkien keskiosia ja ovipaneeleja koristavat nimittäin ruututikkaukset, jotka ovat kuulemma saaneet inspiraationsa Lamborghinin sisustoista.