Tämä farkku jättää superautotkin taakseen – 825-heppainen E-Mersu kiihtyy nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa

Mersun E-luokan farnariversio on tunnettu hillityn arvokkaana ylemmän keskiluokan kulkupelinä, jonka tavaratila kuuluu edelleen luokkansa suurimpiin viimeisimmän mallivaihdoksen yhteydessä tapahtuneesta lievästä kutistumisesta huolimatta. Suurin osa farkku-Eemeleistä myydään nelisylinterisillä diesel- tai bensaturboilla, ja arvokkaampia malleja vauhdittaa ahdettu kuusipyttyinen pata. Veekasia ei enää saa E-luokan pellin alle, mutta tämä koskee vain normaaliversioita.

Tehtaan sporttimalleista vastaavan Mercedes-AMG:n tarjontaan kuuluu nimittäin edelleen tupla-ahdetulla kasilla vauhditettu E 63, jonka nokalla murisee nykyään nelilitrainen pannu. Siitä irtoaa jo ”tavallisessa” E 63:ssa yli 570 hevosvoimaa, ja S-version teholukema kirjataan tehtaan jäljiltä peräti 612 heppaan. Vääntöä pata tuottaa puolestaan muhkeat 850 newtonia, joten suoritusarvotkin ovat huimaa tasoa nelioviselle sedanille tai farmarille. E 63 S pinkaisee nollasta sataan vain 3,5 sekunnissa, ja huippuja riittäisi paljon enemmän kuin elektronisesti rajoitetut 250 km/h.


Auto on siis Audi RS 6:n ja Alpina B5 Biturbon ohella maailman nopeimpia farkkuja, mutta kaikille tämäkään ei riitä. Nettiin putkahti nyt valkoinen E 63 S -farmari, jonka omistajalla oli aiemmin Porsche 911 GT3. Mersusta piti saada tehtyä miehen aiempaa autoa nopeampi ainakin suoralla tiellä, joten E 63 S vietiin tähtikeuloihin erikoistuneen Renntech-virityspajan käsittelyyn.

Siellä autoon asennettiin päivitetyt turbot ja ilmanotto, uusi moottorinohjaussofta ja Akrapovicin käsialaa oleva putkisto. Näiden toimenpiteiden seurauksena farkun huipputeho nousi peräti 825 hevosvoimaan, ja vääntöä on yli 1000 newtonmetriä. Porsche jää kiihdytyksissä ihmettelemään AMG:n takavaloja, koska viritetyn farmarin pitäisi kiihtyä alle kolmessa sekunnissa nollasta sataan.

Tuunauksessa panostettiin myös ulkonäköön, ja niinpä autoon asennettiin AG Luxury Wheels -nimisen firman valmistama 21-tuumainen vannesarja Michelinin renkailla. Kuparinväriset kiekot täyttävät pyöränkotelot tehokkaasti, mihin myös madalletulla alustalla on osansa. AMG;n omistajan poika ihmetteli kuulemma aluksi, miksi GT3 vaihtui farmariin. Koeajon jälkeen asiaa ei hämmästelty enää lainkaan.