Tämä farkku-Skoda sopii mökkiteillekin – maastohenkinen Scout täydentää faceliftatun Superbin mallistoa

Skodan valikoimaan on kuulunut jo usean vuoden ajan maastohenkisiä Scout-versioita eri mallien pohjalta. Niitä on nähty niin Fabian ja Octavian farmariversioiden kuin Karoq- ja Kodiaq-katumaasturien pohjalta, mutta iso Superb on toistaiseksi välttynyt tältä käsittelyltä. Nyt Skoda lanseerasi kuitenkin farkku-Superbin pohjalta tehdyn Scoutin täydentämään Bratislavassa jääkiekon MM-kisoissa esiteltyä Superbin facelift-mallistoa.

Scoutissakin on kasvojenkohotuksen mukanaan tuomaa uutta ilmettä etuvaloissa ja maskissa. Lisäksi takavaloja yhdistää kapea kromilista, ja Skodan tekstilogo koristaa takaluukun kantta. Scoutin vakiovarustukseen kuuluu ns. Rough-Road-paketti, joka tuo mukanaan 15 millillä korotetun maavaran. Lisäksi puskurit on laitettu uusiksi, ja niiden alareunoihin on integroitu alumiinia jäljittelevät muovikoristeet. Samaa viimeistelyä löytyy myös peilinkoteloista ja kattokaiteista. Helmoissa ja lokasuojanreunoissa on lisäksi käytetty mustaa muovia tuomassa lisää maastohenkeä ulkonäköön.


Vakiovarustukseen kuuluvat 18-tuumaiset Braga-nimiset alumiinivanteet, mutta lisävarusteena Scoutiin voi ruksia 19-tuumaiset Manaslu-kiekot. Maastofarkkuun tarjotaan myös näyttävää Tangerine Orange -metalliväriä erottumaan muista Superbeista. Sisustassa on puolestaan nykyautoissa harvinaiseksi käynyttä puujäljitelmää, ja penkeissä on käytetty kontrastiompeleilla piristettyä Scout-kangasta. Keskinäyttöön saa erityisen maastoajonäkymän, ja lisävarustetarjontaan kuuluvat mm. lämmitetyt takapenkin reunapaikat, alcantaralla sekä nahalla verhoillut istuimet ja autossa nukkumista avittava paketti.

Scout ei ole pelkkä maastomeikkimalli, vaan autossa on myös aina neliveto. Rough-Road-paketti sisältää korkeamman maavaran lisäksi suojalevyt moottorille sekä alustan komponenteille, ja ajomoodien joukkoon on tuotu erityinen maastoajoasetus. Mukautuva DCC-iskunvaimennuskin on tarjolla lisävarusteena muiden Superbien tavoin. Moottorivalikoiman osalta Scoutin tarjonta on kuitenkin varsin suppea, koska saatavilla on vain kaksi voimanlähdettä.

Ne on kuitenkin poimittu tehoskaalan yläpäästä. Bensapuolta edustaa kaksilitrainen TSI, joka luovuttaa 272 hevosvoiman huipputehon ja 350 newtonin maksimiväännön. Dieseleiden osalta tarjolla on samankokoinen TDI, josta irtoaa 190 heppaa ja 400 newtonmetrin vääntö. Molempien voimanlähteiden parina käytetään seitsemänpykäläistä DSG-kaksoiskytkinautomaatttia, ja sammutusautomatiikan lisäksi Scoutissa on myös jarrutusenergian talteenotto.