Tämä farmari sopii myös kiireisemmille perheenisille – taksikorisessa AMG-Mersussa on virityksen jälkeen 712 heppaa

AMG-Mersut tunnettiin aikaisemmin saksalaisina muskeliautoina, joiden suorituskyky oli optimoitu lähinnä suoraan ajamista varten. Ne olivat elementissään kotimaansa rajoittamattomilla Autobahneilla, mutta mutkapätkillä AMG:t jäivät useimmiten ihmettelemään M-Bemarien takavaloja. Tämä on kuitenkin muuttunut viime vuosina. Nykyiset Mercedes-AMG:t loistavat myös kurveissa, ja joissakin tapauksissa marssijärjestys on kääntynyt jopa päinvastaiseksi.

Esimerkiksi E-luokan Mersun E63 S -tykkiversio on saanut roimasti kiitosta tunnokkaasta ajettavuudestaan, joka on joissakin arvioissa nostettu jopa viimeisimmän BMW M5:n yläpuolelle. Molempia autoja vauhdittaa tupla-ahdettu veekasi, ja molemmat ovat nykymuodossaan nelivetoisia. Lisäksi sekä Mersusta että Bemarista saa tehtyä napin painalluksella perinteiden mukaisen takavetoisen, jolloin takarenkaat katoavat hyvin nopeasti savuna ilmaan.


AMG:n virittämällä E-luokalla on kuitenkin yksi suuri etu M5:een verrattuna. Mersua saa nimittäin myös farmarikorisena, mikä nostaa auton yleispätevän käytännöllisyyden aivan uusiin ulottuvuuksiin. Farkkumallinen E 63 S on maailman nopeimpia pitkäkattoja, koska sen konepellin alla murisevasta nelilitraisesta tupla-ahdetusta kasista irtoaa huimat 612 hevosvoimaa ja 850 newtonin maksimivääntö. Farmarimersu pinkaisee näillä voimavaroilla vain 3,5 sekunnissa nollasta sataan, mutta huippunopeus on edelleen rajoitettu 250 km/h:n lukemaan.

Tämän tason suorituskyvyn luulisi jo riittävän useimmille, mutta tehoa ei voi olla koskaan liikaa. Saksalainen Wheelsandmore-virityspaja edustaa tätä näkemystä, ja niinpä se on kehittänyt E 63 S:ään monta eri viritystasoa. Ne kaikki pohjautuvat pelkkään softaan, joten viritykset on periaatteessa hyvin helppo toteuttaa. Perustason ”tuning box” nostaa teholukeman 650 heppaan ja väännön 920 newtonmetriin. Kakkostaso tarjoaa puolestaan 680 hevosvoimaa ja 960 newtonia, mutta vasta kolmostaso räjäyttää pankin.

Silloin taksikorisen farkkumersun teholukema siirtyy jo seuraavan sataluvun puolelle. Potkua on tarkalleen 712 hevosvoiman ja 965 newtonmetrin verran, ja viritys ei ole edes kohtuuttoman kallis ainakaan auton hintaan verrattuna. Tämän tason tuning box maksaa nimittäin 3200 euroa, ja huippunopeuden rajoitinkin poistuu kuvioista samaan hintaan. Rajoittamattomia huippuja ei ole vielä kerrottu, mutta nollasta sataan -kiihtyvyydestä putoaa ainakin pari sekunnin kymmenystä pois.

Wheelsandmore on huomioinut nimensä mukaisesti vannepuolenkin, ja viritetyn E 63 S:n alle on pyöräytetty 21-tuumaiset F.I.W.E:n valmistetta olevat kiekot. Vanteiden leveys on edessä 10 ja takana 11 tuumaa. Michelinin renkaiden koot ovat puolestaan 265/30 sekä 295/25, ja vakiovarusteista ilmajousitustakin on laskettu hitusen sporttisemman kulkuasennon nimissä.