Tämä Geneven uutuus näyttää vanhalta Porsche 911:ltä, mutta totuus on kaikkea muuta

Automarkkinoille on viime vuosina putkahdellut useita yrityksiä, jotka tarjoavat modernimpaa tekniikkaa verhottuna klassisen Porsche 911:n kuoriin. Amerikkalainen Singer ja saksalainen Kaege käyttävät luomustensa pohjana 1980- ja 1990-lukujen 911-malleja, joiden alustarakenteet ovat jo aivan eri aikakaudelta kuin mitä ulkokuori antaa ymmärtää. Saksalainen Ruf on nyt vienyt tämän ajatuksen vielä astetta pidemmälle uudessa CTR:ssä, joka esitellään Geneven autonäyttelyssä.

Ruf oli alun perin Porscheihin keskittyvä virityspaja, mutta firma on saanut jo monta vuotta sitten itsenäisen autonvalmistajan statuksen. Tästä huolimatta kaikki Rufit ovat perustuneet enemmän tai vähemmän stuttgartilaisiin urheiluautoihin. Merkin ensimmäinen superautoluokan menopeli oli vuonna 1987 esitelty CTR, joka sai värinsä vuoksi Yellow Bird -lempinimen. Porsche 911:een pohjautunut ensimmäinen CTR oli aikanaan maailman nopeimpia autoja, ja se kohosi pian legendaariseen maineeseen. 993-korisen 911:n perustalle tehty CTR2 seurasi perässä 1990-luvun puolella, ja 2000-luvun CTR3 oli jo varsin omaleimainen superauto.


Alkuperäisen CTR:n esittelystä on kulunut tasan 30 vuotta, ja Ruf palaa nyt tavallaan juurilleen. Genevessä nähtävä neljännen sukupolven CTR näyttää nimittäin lähes samalta kuin kolmen vuosikymmenen takainen edeltäjänsä, mutta kyseessä on täysin uusi auto. 1980-luvun retrotyyli kätkee alleen hiilikuituisen korin, ja alustassakin on käytetty samaa materiaalia. Alusta on muuten ensimmäistä kertaa täysin Rufin omaa käsialaa. Valmistaja mainostaa lisäksi, että uutuus on maailman ensimmäinen takamoottorinen katuauto, jossa käytetään pitkälti hiilikuituista monokokkia. Ainoastaan nokan ja perän törmäysvyöhykkeet on tehty teräksestä.

Uuden CTR:n massa on ainoastaan 1200 kiloa hiilikuiturakenteen ansiosta, ja teho-painosuhde on enemmän kuin kunnossa. Rufin superautoa vauhdittaa nimittäin Porsche-pohjainen 3,6-litrainen bokserikuutonen, jota on ryyditetty kahdella turbolla. Lopputulokseksi on saatu tasan 700 hevosvoiman teho ja 880 newtonin maksimivääntö, jotka välitetään takapyörille lukkoperän sekä perinteistä koulukuntaa edustavan kuusipykäläisen manuaalilaatikon kautta. Nollasta sataan mennään alle 3,5 sekunnissa, ja huippunopeus on lähes murhaava 360 km/h. Tämä on melkoinen saavutus, kun korin perusaerodynamiikka pohjautuu kuitenkin vuosikymmenten takaiseen muotoiluun.

Tukevasta pidosta tiehen vastaa kilpa-autotyyppinen pushrod-jousitus, ja jarrutkin ovat hiilikuitukeraamiset. Sisusta on vuorattu alcantaralla, ja turvakaari vie takapenkin paikan. Uutta CTR:ää on kuulemma kehitetty peräti viisi vuotta, mutta tuotanto alkaa vasta ensi vuoden aikana. Hinnasta ei ole kerrottu vielä mitään, mutta kaikki yksilöt myydään varmasti pian, koska autoa valmistetaan vain 30 kappaleen erä ja Genevessä esillä oleva prototyyppi.