Tämä Kusiais-Fiat on kaukana tavallisesta – “Vihaisen Hyttysen” pellin alla kiekuu 220-heppainen wankel

Myös autojen kohdalla pätee, että rakkaalla lapsella on monta lempinimeä. Kusiaisena tai Pompannappina Suomessa tunnettu Fiat 600 kuuluu niiden harvalukuisten menopelien joukkoon, jotka ovat saaneet jopa monta eri nimitystä. Auto esiteltiin jo vuonna 1955 nostamaan Italiaa pyörille, mutta Suomessa sen kulta-aika koitti vasta seuraavalla vuosikymmenellä. Fiat 600 oli 1960-luvulla kotimaamme myydyimpiä autoja, ja se säilytti tämän statuksen vielä 1970-luvun alussakin ennen modernimpien kilpailijoiden esiinmarssia.

600:n takapellin alla pörisi vakiona parhaimmillaan reilut 30-heppainen neloskone, mutta autoa hyödynnettiin silti jopa kilpailukäytössä. Tulisimmissa Kuussatasissa oli jo moninkertaisesti tehoa esimerkiksi Abarthin viritysten ansiosta, jolloin ne pystyivät jättämään Euroopan radoilla monta isompaa kilpailijaa taakseen. Abarthin litraisesta koneesta irtosi parhaimmillaan yli 100 hevosvoimaa, jolloin teho-painosuhde alkoi olla jo kohdallaan. 200 hepan paremmalle puolelle ei taidettu 600:n aktiiviaikoina juuri päästä, mutta myöhemmin tällaisiakin virityksiä on nähty.


Nyt nettiin putkahti varsin eksoottisella tekniikalla varustettu Kusiainen, jonka ulkonäkö on kuitenkin lähes hämäävän vakio todellisen sleeper-hengen mukaisesti. Voimanlähde on sen sijaan kaukana vakiosta, koska takamoottorisesta keskimoottoriseksi muutettua Fiatia vauhdittaa Mazdan käsialaa oleva wankel. 12A-koodilla tunnettua konetta on vielä viritetty Weberin 40-millisillä tuplakaasuttuimilla, ja vaihteistona palvelee Volkswagenista lainattu nelipykäläinen manuaali.

Vuodelta 1959 peräisin oleva 600 on kuulemma suunniteltu käyttäytymään kuin aito keskimoottorinen urheiluauto. Vihaiseksi Hyttyseksi nimetty Fiat painaa nykytekniikallakin ainoastaan 590 kiloa, joten teho-painosuhde on suorastaan huimaa luokkaa. Se on nyt samaa tasoa kuin nopeimpiin nykymuskeleihin kuuluvassa Chevrolet Camaro ZL1:ssä ja paremmalla tolalla kuin hurjasta kulustaan tutussa Dodge Challenger SRT Hellcatissa. Näissä autoissa on kyllä moninkertaisesti potkua Fiatiin verrattuna, mutta ne myös painavat noin kolme kertaa enemmän.

600 tarjoaa matkustajilleen sen luokan kyydit, että turvallisuuttakin on ollut pakko miettiä. Sitä kohentaa ainakin hitusen täysikokoinen turvahäkki, mutta kyytiläisillä voi olla hankaluuksia pysyä alkuperäistyylisillä penkeillä, jotka eivät tarjoa juuri minkäänlaista sivuttaistukea. Ainutlaatuisesti ulvova Pompannappi myytiin USA;n Missourissa muutama vuosi sitten hieman alle 35 000 dollarin hintaan. Nyt se tulee puolestaan tarjolle Barrett-Jacksonin tämän kuun lopussa järjestämään huutokauppaan. Ostajaehdokkaat pääsevät kilvoittelemaan uniikista 600:sta juhannusviikonloppuna Connecticutissa.