Tämä legendaarinen ralli-Pösö onkin Mitsubishi kuoriensa alta

Peugeot 205 T16 kuului rallin B-ryhmän menestyksekkäimpiin kilpureihin kultaisella 80-luvulla. Keskimoottorinen rallitykki siivitti mm. Timo Salosen ja Juha Kankkusen maailmanmestaruuksiin, ja se avitti paljon myös siviilimallin 205:n myyntiä, vaikka niillä ei ollut ulkokuorta lukuun ottamatta juuri mitään yhteistä.

Aidot T16-ralliautot tai Pösön katurekisteröidyt luokittelumallit ovat nykyään niin arvokkaita, että tavalliset autofanit voivat vain haaveilla niistä. Nyt eBayssa olisi tarjolla hämäävästi alkuperäisen 205:n näköinen kilpuri, mutta se onkin kuoriensa alta jotakin aivan muuta. Auto on nimittäin rakennettu Mitsubishi Lancer Evo 6:n tekniikan pohjalle, ja 205 T16:ta tarkasti jäljittelevä kori on tehty kevlarista.

205_4


Auto on myynnissä Englannin Cheshiressä, ja siitä pyydetään 55 000 puntaa, eli reilut 60 000 euroa. Mitsu-Pösön on rakentanut DIMMA-niminen paikallinen firma, ja se on tarkoitettu esimerkiksi mäkikisoihin, time attack -mittelöihin tai ratapäiville. Laite on valmistunut viime vuonna, ja sen mainostetaan tarjoavan alkuperäistä 205 T16:ta vastaavan suorituskyvyn.

205_3

Luotettavuuden pitäisi olla kuitenkin paremmalla tasolla huomattavasti modernimman tekniikan ansiosta, ja moottori on esikuvasta poiketen auton nokalla tavallisen Evo-Mitsun tyyliin. 400-heppainen pannu on peräisin Evo 8:sta, kun taas turbo on hyödynnetty Lancer Evo 9:stä. Auto on luonnollisesti nelivetoinen, ja voima välittyy joko 18- tai 17-tuumaisille pyörille kuusipykäläisen sekventiaalilaatikon kautta.

205_2

Kopio-Pösöä kehutaan myynti-ilmoituksessa kevyeksi sekä nopeaksi, ja driftauksenkin pitäisi onnistua tasapainoisiksi mainostettujen ajo-ominaisuuksien ansiosta. Auto on onnistuttu rekisteröimään Englannissa tieliikenteeseen, joten se pitäisi periaatteessa saada kilpien väliin muissakin EU-maissa Mitsun tekniikan ansiosta.

205_5