Tämä neliovinen C-luokan Mersu on yhtä nopea kuin AMG:n GT S -superauto

Nelilitraisella tuplaturbokasilla ryyditetty Mercedes-AMG C 63 S kruunaa tähtimerkin C-luokan malliston. 510-heppainen porrasperä näyttää hämäävästi samalta kuin taksitolpalta löytyvät sisarmallinsa, mutta auton suorituskyky on aivan eri sfääreissä.

Sekään ei kuitenkaan riitä kaikille, ja niinpä Mersuja jo vuosikymmenet virittänyt Carlsson on ottanut muskeli-C:n käsittelyynsä. Auto on saanut nimeensä yhden C-kirjaimen lisää, ja se on ristitty nyt CC 63 S:ksi. Koneesta on kutiteltu peräti 115 heppaa vakiota enemmän, ja siitä irtoaa nyt huimat 625 hevosvoimaa sekä lähes kuorma-autoluokkaan oikeuttava 825 newtonin maksimivääntö.

carlsson_5


Nollasta sataan -kiihtyvyys on parantunut lisäpotkun myötä 0,2 sekunnilla, ja tässä suorituksessa tuhriutuu enää 3,8 sekuntia. Se on täsmälleen sama lukema kuin Mercedes-AMG:n vakiokuntoisella GT S -superautolla, joten viritetty C-luokka on noussut varsin kovaan seuraan. Huippunopeudesta ei mainita mitään, mutta jo ”tavallinen” C 63 S yltää AMG Driver’s Packagella varustettuna 290 km/h:n lukemaan, joten Carlssonin huiput alkavat varmasti kolmosella.

carlsson_4

Ulkoapäin saksalaisvirittäjän luomuksen tunnistaa monista hiilikuituosista, joita on lisätty ympäri autoa. Etupuskurin alle on asennettu uusi lippa, ja itse puskuristakin sekä etulokasuojista löytyy uusia härpäkkeitä. Lisäksi sivuhelmoihin sekä takapuskurin kulmiin on suunniteltu hiilikuituiset lisäpalat, ja takaluukun reunassa on vakiota suurempi spoileri. Voimaa uhkuvan vaikutelman viimeistelee Carlssonin omaa designia oleva takadifuusori, joka reunustaa neljää mustakromista putkenpäätä.

carlsson_3

Niistä kaikuu ilmoille vakiota komeampi veekasin jylinä, jonka tuottaa ruostumattomasta teräksestä valmistettu sporttiputkisto. Se on varustettu manuaalisesti avattavilla läpillä, joten ääntä pystyy säätelemään ajoympäristön mukaan. Luonnollisesti myös pyörät on laitettu uusiksi, ja Carlssonin alla on nyt virittäjän itse muotoilemat 20-tuumaiset aluvanteet urheilulliseen ajoon optimoitujen Michelin Super Sportien kanssa. Tätä Mersua ei siis varmasti nähdä taksitolpalla neljästä ovesta huolimatta.

carlsson_2