Tämä Porsche oli alun perin vuoden 1989 911 Targa – nyt autosta on tehty retrotyylinen Speedster

Porsche tarjosi 1980-luvun loppupuolella 911:stä avomallista Speedsteriä, johon tuotiin menneiden vuosikymmenten henkeä matalalla tuulilasilla ja takapenkkien kohdalle asennetulla katteella. Myös rättikatto oli huomattavasti primitiivisempää lajia kuin tavallisessa Cabrioletissa. 3.2 Carrera Speedsteriä valmistettiin vain reilut 2100 kappaletta puolen vuoden aikana, joten kyseessä on varsin harvinainen laite. Tämä näkyy myös autojen hinnoissa, jotka ovat aivan eri luokkaa kuin samanikäisten 911:n perusmallien kohdalla.

Niinpä eräs 911 Targa 3.2 vuodelta 1989 muutettiin jo 1990-luvun loppupuolella halutummaksi Speedsteriksi. Lopputulos vastasi pitkälti tehdastekoista autoa, mutta omistaja ei ollut silti täysin tyytyväinen kaksipaikkaiseen avo-Porscheensa. Hän kääntyi paljon myöhemmin saksalaisen DP Motorsportin puoleen, joka on rakentanut tästä yksilöstä paljon retrohenkisemmän luomuksen.


1980-luvun kumipuskurilinja on korvattu aikaisempien vuosikymmenten tyylillä. Esimerkiksi nokkapelti ulottuu nyt alemmas 1960- sekä 1970-lukujen 911-mallien tavoin, ja myös etuvilkut, takavalot sekä sirommat puskurit ovat samaa perua. Näinä vuosikertoina käytetty kromi on kuitenkin korvattu mattamustalla, jota löytyy myös kylkiraidoista ja vanteista. Takahelman alla pilkottavat klassiset tuplaputket, ja moottoritilan luukun päällä lukee ”Phantom Speedster” itse ideoituna mallimerkintänä.

Sivupeilit ovat puolestaan jo 1990-lukulaiset, mutta ne istuvat kokonaisuuteen hienosti. Sporttisuutta korostetaan widebody-korisarjalla, jonka myötä lokasuojat ovat pullistuneet mukavasti niin edessä kuin takana. 16-tuumaiset vanteet edustavat klassista Fuchs-tyyliä, ja niiden leveys on seitsemän tuumaa. Continental Sport Contact -kumien profiili on puolestaan 205/55 edessä ja 245/45 takana.

Autoon on myös asennettu uudet vääntösauvat jousitukseen ja H&R:n spacerit leventämään raideväliä. Koko komeus on viimeistelty Audin Nardo Gray -harmaalla, joka saa Porschen näyttämään lähes hävittäjähenkiseltä ainakin DP Motorsportin omien sanojen mukaan. Speedster ei ole kuitenkaan vieläkään täysin valmis. Autoon on nimittäin tarkoitus asentaa tulevana talvena vielä KW:n korkeussäädettävä alusta, ja myös koneesta kutitellaan enemmän potkua mm. uusien nokka-akselien ja pakosarjojen avulla. Tehotavoite on 260 hevosvoimaa, joiden pitäisi viedä kevyttä Speedsteriä jo varsin ripeästi.