Tämä Pösö on kaikkea muuta kuin pappasedan – kahdella sähkömoottorilla ja yhdellä bensakoneella varustettu 508 Sport Engineered kiihtyy nollasta sataan 4,3 sekunnissa

Geneven autonäyttely lähestyy kovaa vauhtia, ja monet siellä esiteltävistä uutuuksista ovat putkahtaneet jo julkisuuteen. Peugeot paljasti viimevuotisessa show’ssa lähes nelioviseksi coupéksi muuttuneen uuden 508:n, ja auton farmariversio nähtiin lokakuisessa Pariisin näyttelyssä. Ranskalaisten osastoa Genevessä koristaa tänäkin vuonna 508, mutta kyseessä on kaikkea muuta kuin tavallinen yksilö.

Pösön ständin tähtenä toimii ainakin toistaiseksi yksittäiskappaleeksi jäävä sporttihybridi, joka on nimetty 508 Sport Engineered -konseptiksi. Sen pohjana on käytetty äskettäin lanseerattua tavallista hybridi-508:aa, mutta kaikkea on enemmän sähkömoottoreista alkaen. Urheiluhybridin nokalla lepää Peugeotin PureTech 200 -niminen bensaturbo, joka on yhdistetty 110 hevosvoiman tehon tuottavaan sähkömoottoriin. Molempien voima välitetään etupyörille, ja taka-akselilta löytyy vielä toinen sähkömoottori.


Se luovuttaa tasan 200 hevosvoimaa, ja kaikkien voimanlähteiden kokonaisväännöksi kerrotaan 500 newtonia. Yhteistehon pitäisi puolestaan vastata noin 400-heppaista polttomoottoriautoa, joten myös suorituskyky on kunnossa. 508 Sport Engineered -konseptin luvataan pinkaisevan nollasta sataan vain 4,3 sekunnissa kolmen voimanlähteen ja niiden mukanaan tuoman nelivedon turvin. Huippunopeus on puolestaan rajoitettu 250 km/h:n lukemaan esimerkiksi monien tehokkaiden saksalaisautojen tavoin. Sähkövirtaa saadaan 11,8 kWh:n akkupaketista, jonka pitäisi mahdollistaa parhaimmillaan 50 kilometrin puhtaasti sähköinen toimintasäde.

Voimanlähteen lisäksi myös muuta tekniikkaa on peukaloitu. Raideväliä on levitetty edessä 24 millillä ja takana 12 millillä tukevamman ajettavuuden nimissä, ja myös ohjausta on hienosäädetty. Sporttisen suorituskyvyn edellyttämästä pidosta vastaavat puolestaan Michelin Pilot Sport 4S -kumit, ja ulkokuortakaan ei ole unohdettu. Esimerkiksi maski sekä etupuskuri on laitettu uusiksi tehokkaamman ilmanoton nimissä, ja etuhelma on 3D-tulostettu. Takapuskurin alla komeilee puolestaan diffuusori, ja ympäri autoa on ripoteltu erilaisia lippoja aerodynamiikan kohentamiseksi.

Selenium Grey -niminen ulkoväri saa jatkoa sisustan tummanpuhuvasta värimaailmasta. Mukavuutta ja urheilullisuutta yhdistelevät sporttipenkit on verhoiltu nahalla sekä alcantaralla, ja jälkimmäistä materiaalia on käytetty monissa muissakin osissa ratista kattoverhoiluun. Sporttinen tunnelma viimeistellään hiilikuidulla, jota on hyödynnetty esimerkiksi keskikonsolissa. Peugeot kertoi jo, että 508 Sport Engineered -konsepti antaa esimakua siitä, mitä leijonamerkiltä on tulossa seuraavien viiden vuoden aikana. Tutkielma voi siis muuttua tuotantomalliksi jo pian, jos auto saa Genevessä positiivisen vastaanoton.