Tämä sportti-Toyota ei ole Supraa nähnytkään – piskuista Copen GR Sportia vauhdittaa alle 0,7-litrainen turbokone

Gazoo Racing on viime vuosina tehnyt nimeä Toyotan sporttidivisioonana. Euroopassa GR on tullut tunnetuksi etenkin Tommi Mäkisen luotsaamasta WRC-rallitallista, mutta kirjainyhdistelmä on nähty myös katuautojen puolella esimerkiksi uuden Toyota Supran mallimerkinnässä. Japanin kotimarkkinoilla GR-Toyotien valikoima on sen sijaan paljon laajempi, ja Gazoo Racingillä on nousevan auringon maassa pidemmät perinteet.

Japanin erikoisuuksiin kuuluu kei-careiksi nimettyjen miniautojen luokka, jota säätelevät monet lainsäädännölliset rajoitteet mm. auton mittojen ja moottorin iskutilavuuden osalta. Korimallien osalta säädöksiä ei sen sijaan ole, ja niinpä kei-carien skaala ulottuu kaksipaikkaisista roadstereista tötterömäisiin tila-autoihin. Yksi tämän kategorian hauskimmista laitteista on ollut Daihatsun kehittämä Copen, jonka ensimmäinen sukupolvi oli kuin kutistettu ykköskorimallin Audi TT Roadster taittuvalla peltikatolla.


Sähköllä liikkuvasta kovasta katosta on pidetty kiinni myös Copenin nykyversiossa, mutta auton linjat ovat siirtyneet retrohenkisestä pyöreydestä suorastaan urheilulliseen terävyyteen. Daihatsu on nykyään kokonaan Toyotan omistuksessa, joten Copen on saanut kunnian toimia lähtökohtana sporttityyliselle GR Sport -versiolle. Uutuus putkahti nettiin jo nyt, vaikka se esitellään nousevan auringon maan jälleenmyyjille vasta marraskuun alkupuolella.

Copen GR Sport on tarkoitettu pelkästään Japanin markkinoille, jossa sitä saa sekä viisipykäläisellä manuaalilla että portaattomalla CVT-automaatilla. Manuaaliversiosta täytyy pulittaa 2 435 000 jeniä, eli reilut 20 000 euroa, ja automaattimalli on yllättäen hieman halvempi. Molempia vauhdittaa piskuinen 660-kuutioinen bensakone, joka saa lisäpuhtia turbon avulla. Tehoa ei silti liene kahmalokaupalla, mutta etuvetoisen Copenin pitoa kohennetaan kuitenkin tasauspyörästön lukon avulla. Lisäksi sähköisesti tehostettua ohjausta on hienosäädetty, ja sama koskee myös jousia sekä iskunvaimentimia.

Lisähintaan tarjolla on vielä monia GR-sporttiherkkuja, joiden listalle kuuluvat mm. etuhelma, etukulmien ilmanohjaimet, sivuhelmat sekä takahelma ja -spoileri. Ulkoa Copen GR Sportin erottaa jo vakiona uusiksi laitetuista puskureista ja maskista. Vanteina käytetään BBS:n takomia kiekkoja, ja ledit tuikkivat niin etu-, taka- kuin sumuvaloissakin. Sporttihenkinen ulkoasu viimeistellään GR Sport -logoilla, ja ulkoväriksi on tarjolla kahdeksan eri sävyä.

Sisusta on sen sijaan aina musta, mutta sitäkin on piristetty monilla sporttivarusteilla. GR-logoilla varustetut penkit ovat Recaron käsialaa, ja nahkaratti on puolestaan Momon valikoimasta. Tunnelmaa kohentavat myös metallipintaiset ja kiiltävän mustat koristeet, jotka saavat Copenin kuskin tuntemaan olonsa kuin oikeassa urheiluautossa.