Tämä SUV ei ole hybridiä nähnytkään – ABT Sportsline loihtii VW Touaregin diesel-V8:sta 500 hevosvoimaa ja 970 newtonmetriä

Volkswagen on panostanut viime vuosina kovasti pistokehybrideihin, ja merkki on myös lähdössä massiivisella budjetilla mukaan sähköautomarkkinoille. Isosta Touareg-katumaasturistakin on tulossa ilmeisesti R-logot saava hybridiversio, jossa luotetaan kaksilitraisen ahdetun bensanelosen ja sähkömoottorin yhteisvoimaan. Tällaista autoa ei ole kuitenkaan vielä saatavilla, vaan Euroopan markkinoilla täytyy tyytyä joko turboahdettuun bensa-V6:een, TDI V6:een tai peräti kahdeksanpyttyiseen dieseliin.

Viimeksi mainittu ei välttämättä ole poliittisesti korrektein valinta nykyisinä dieselvainon aikoina, mutta onneksi tällaisiakin voimanlähteitä vielä tehdään. Nelilitraisesta kasista irtoaa tehtaan jäljiltä mukavat 422 hevosvoimaa ja 900 newtonmetriä, jotka eivät kuitenkaan vielä oikeuta varsinaisen super-SUV:n statukseen. Sillä tasolla liikutaan vasta, jos diesel-V8:lla ryyditetty Touareg viedään VW-konsernin hovivirittäjänä mainetta luoneen ABT Sportslinen käsittelyyn.


Saksan Allgäussa toimiva tuning-paja asentaa auton moottorinohjausjärjestelmään lisäboksin, josta peritään Saksassakin varsin suolaiselta kuulostavat 5680 euroa. Rahalle saa kuitenkin vastinetta hevosvoimien muodossa, koska dieselkasin teholukema nousee virityksen jälkeen tasan 500 heppaan. Maksimivääntökään ei jää enää kauaksi maagisesta 1000 newtonin rajasta, koska sitä riittää 970 newtonmetrin verran.

Jos alla on ”vain” V6 TDI:llä varustettu SUV, siihenkin saa lisäpotkua ABT Sportslinelta. 286 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä tuottavan version lukemat kasvavat 330 heppaan ja 650 newtoniin, mikä kustantaa kohtuullisemmat 2990 euroa. Myös 231-heppaiseen dieselkuutoseen on jo kehitteillä viritysboksi, jonka pitäisi tulla saataville tammikuussa. Korin osalta ABT antaa Touaregin olla entisellään, mutta vanteiksi tarjotaan useita eri vaihtoehtoja firman omasta valikoimasta 22 tuuman kokoon asti. 22-tuumaisten kiekkojen hinnat alkavat 4640 eurosta, kun taas 285/35-profiiliset renkaat saa vanteiden kera 6450 eurolla.

Huomattavasti halvemmalla pääsee, kun tyytyy vain 49 euroa maksaviin valaistuihin kynnyslistoihin ABT:n logoilla. Sisustaan on tarjolla monia muitakin herkkuja alcantaralla verhoiltuun kojelautaan ja monenlaisiin hiilikuitukoristeisiin asti. Ajokorkeuttakin voi vähentää edessä 38 millin ja takana 30 millimetrin verran, joten tämä SUV alkaa olla maaston sijasta paremmin kotonaan asfalttiviidakossa.