Tämä tilaisuus ei toistu – vuoden 1948 Land Rovereita saa jälleen tehtaalta uutena

Perinteinen Land Roverin maasturi on legendaarisimpia brittiautoja, mutta viimeksi Defenderinä tunnettu malli tuli valitettavasti tiensä päähän tämän vuoden alussa. Perinnemaasturi ei enää täyttänyt uusimpia päästö- ja turvallisuusmääräyksiä, ja niinpä auton valmistus oli pakko lopettaa vaatimattoman 68 vuoden uran jälkeen.

Land Rover on jo ilmoittanut kehittävänsä mallille modernin seuraajan, mutta sitä joudutaan odottelemaan vielä useampi vuosi. Niinpä tehdas teki nyt todellisen yllätysvedon, joka helpottaa fanien tuskaa. Saksan Essenissä järjestetään näinä päivinä maailman suurimmat vanhojen autojen messut, jotka tunnetaan Techno Classican nimellä. Land Rover hyödyntää tilaisuuden ja esittelee siellä Series I Rebornin, joka on hieman erilainen uutuus kuin mitä yleensä on totuttu näkemään. Auto on nimittäin vuoden 1948 alkuperäinen Lantikka, joka on täysin entisöity originaaliin tehdasasuunsa.

land_rover_2


Land Rover tekee näitä autoja 25 kappaletta, ja asiantuntijatiimi valikoi huolellisesti jokaisen lähtökohdan. Kaikki yksilöt entisöidään täydellisesti ja niissä käytetään Land Rover Classic Partsin osia aitouden säilyttämiseksi. Asiakkaat otetaan mukaan entisöintiprosessiin, ja he voivat valita yhdessä tehtaan eksperttien kanssa itselleen parhaiten sopivan aihion. Seuraavaksi päästään valikoimaan väriä tarjolla olevista viidestä sävystä. Valikoimaan kuuluvat aikakaudelle tyypilliset Bronze Green, Dove Grey, Light Green, Poppy Red ja RAF Blue.

land_rover_3

Kun väri on valittu, ostajat pääsevät seuraamaan autonsa entisöintiprosessia alusta loppuun. Jaguar Land Rover Classicin johtaja Tim Hannig totesi, että Reborn-projekti kertoo yrityksen klassikkohaaran kyvystä entisöidä ja ylläpitää uskollisten asiakkaiden maastureita. Tässä tapauksessa tehdas on myös lähtenyt kilpasille entisöintiin erikoistuneiden firmojen kanssa, eli JLR ei tyydy pelkästään uusien autojen valmistamiseen.

Voi hyvin olla, että klassikko-Lantikan arvokin säilyy ja kohoaa aivan eri tavalla, kun restauroinnin takana on auton uutena valmistanut tehdas eikä tavanomainen entisöintipaja.

land_rover_4