Tämä VW Golf R syö superautoja aamupalaksi – nollasta sataan alle kolme sekuntia!

Kaksilitraisella turbonelosella ja nelivedolla varustettu Volkswagen Golf R kuuluu ulkonäöltään hot hatchien huomaamattomampaan päähän, mutta auto on varsin ripeä jo tehtaan jäljiltä. Golf-valikoiman huippuversio pinkaisee nollasta sataan vain karvan yli 4,5 sekunnissa launch controlin avittamana, ja huippujakin riittäisi enemmän kuin elektronisesti rajoitetut 250 km/h. Nykykorimallin R:n teho on vaihdellut vuosimallista riippuen 300-310 hevosvoiman välillä, mutta autossa on potentiaalia paljon enempäänkin.

Golf R:n turbopannusta saa isomman ahtimen ja muiden virityspalikoiden avulla irti viitosella alkavia teholukemia, ja muutamista yksilöistä on onnistuttu repimään jopa noin 600 heppaa. Mighty Car Mods -nimistä YouTube-kanavaa pyörittävät australialaiskaverit hankkivat äskettäin valkoisen Golf R:n, joka edustaa seiskakorin faceliftaamatonta versiota. Näiden vuosikertojen autoissa käytettiin vielä kuusipykäläistä DSG-kaksoiskytkinautomaattia, kun taas uudemman facelift-mallin laatikossa on seitsemän pykälää.

Australialaisharrastajat asensivat Golfiinsa virityssoftan ja monia muitakin tuning-osia, kuten esimerkiksi Audi RS 6:sta lainatut ruiskusuuttimet. Tulokseksi saatiin 375 hevosvoiman huipputeho, mikä ei ole läheskään samaa tasoa kuin hurjimmissa yksilöissä. R:n suorituskyky on silti suorastaan brutaalia luokkaa tämäntehoiseksi autoksi. Golf laitettiin viivalle mm. Audi RS 3:a, Kia Stingeriä ja Nissan GT-R:ää vastaan, ja ne kaikki jäivät ihmettelemään Volkkarin takavaloja.


Vasta tasan 11 sekunnin varttimailiaikaan yltänyt Audi R8 V10 Plus näytti Golf R:lle kaapin paikan. Golf jäi Audin ajasta 0,3 sekuntia, ja VW hävisi vähemmän yllättävästi myös Lamborghini Huracán Performantelle. Lambo ylsi koko ryhmän parhaaseen suoritukseen kiihdytyssuoralla, kun kellot pysähtyivät 10,5 sekunnin aikaan. Golf häikäisi kuitenkin omalla suorituskyvyllään moninkertaisesti kalliimpiin superautoihin verrattuna.

Auton parhaaksi kiihtyvyydeksi nollasta sataan on mitattu ainoastaan 2,97 sekuntia. Se on vähemmän kuin tehtaan ilmoittama vastaava kiihtyvyysaika useimmille superautoille, joten Golf R on todellinen susi lammasten vaatteissa. Varttimaililla australialaisten luomus on parhaimmillaan pinkaissut 11,2 sekunnin aikaan, mikä on myöskin superautoluokkaa. Tämän tason luvut saavat itse asiassa epäilemään, että autossa on oikeasti enemmän potkua kuin mitä on ilmoitettu.