Tämän Hondan piti olla hillitty, mutta todellisuus on kaikkea muuta

Honda toi nykyisen Civicin pohjalta tehdyn Type R -katutykin myyntiin vasta viime vuonna. Viivästys oli melkoinen, koska Civicin perusmalli esiteltiin jo viisi vuotta sitten. Aiemmat Type R:t ovat olleet ulkoisesti melko hillittyjä, mutta nykymalli on kaikkea muuta. Kompaktisportti on niin täynnä erilaisia spoilereita, lippoja ja ilmanottoaukkoja, että lisähärpäkkeille olisi suorastaan hankalaa löytää enää tilaa.

Honda paljastaa nyt avautuvassa Pariisin autonäyttelyssä Civicin seuraavan sukupolven Eurooppa-version, ja näytteillä on myös uutta Type R:ää enteilevä konsepti. Tuoreen Civicin tykkimalli bongattiin jo muutama kuukausi sitten salavalokuvaajien linsseihin, ja testiprototyyppi näytti yllättävän hillityltä. Nykyisen Type R:n villit spoilerit loistivat poissaolollaan, ja auto uhkui lähinnä piilotettua voimaa.

honda_2


Tämä sai liikkeelle vahvoja huhuja siitä, että seuraava Type R muotoiltaisiin eri reseptillä kuin nykyversio. Mm. ison takasiiven luultiin jäävän pois tai korkeintaan sen arveltiin löytyvän auton lisävarustelistalta. Pariisin autonäyttelyn Type R -tutkielma ei kuitenkaan tue näitä arveluja.

honda_3

Sportti-Honda on nimittäin edelleen varsin villin näköinen tapaus. Perän lintulauta on suurin piirtein entisellään, ja keskeltä takapuskuria pilkottaa kolme isoa putkenpäätä nykymallin neljän ulostulon sijasta. Myös sivuhelmat sekä lokasuojanlevitykset muistuttavat nykyisen Type R:n tyyliä, ja punaisilla reunaraidoilla koristetut isot vanteet ovat täsmälleen samannäköiset kuin nyt. Etupuskurin ilmanottoaukot vaikuttavat jopa kasvaneen entisestään, ja konepeltiin on ilmestynyt uusi ilma-aukko.

honda_4

Toisaalta uusi Civic Type R näyttää edeltäjäänsä sopusuhtaisemmalta, koska koko auto on muuttunut matalamman ja leveämmän oloiseksi. Seuraavassa Type R:ssä käytetään nykymallista tuttua kaksilitraista turbokonetta, mutta teholukema kasvaa varmasti jonkin verran tämänhetkisestä 306 hepasta. Honda saattaa yrittää vastata Ford Focus RS:n heittämään haasteeseen ja nostaa tehon lähemmäs 350 hevosvoimaa. Type R pysyy muhkeista voimavaroistaan huolimatta etuvetoisena, ja potku välitetään etupyörille perinteisen kuusivaihteisen manuaalin kautta. Tuotantoversio esitellään ensi vuoden aikana, joten odotamme mielenkiinnolla, kuuluvatko villit spoilerit edelleen auton vakiovarustukseen.

https://www.youtube.com/watch?v=ADAUe8YyNq8