Tämän klassikko-Volvon ulkonäkö hämää – suomalaisrakentajan luomus on todellisuudessa 1990-luvun BMW M3

Volvo tarjosi 1960-luvun lopussa ja 1970-luvun alkupuolella 140-sarjan pohjalta kehitettyä luksusversiota, joka nimettiin 164:ksi. Autossa oli lähtökohtaansa komeampi maski ja pyöreät etuvalot, joiden takana piili kolmilitrainen suora kuutonen 140-sarjan neloskoneiden tilalla. 164:ää tehtiin luksussedanin statuksen mukaisesti ainoastaan neliovisena, eli kaksioviset mallit jätettiin edullisemman 140:n yksinoikeudeksi.

Netissä on pyörinyt jo jonkin aikaa kuvia kaksiovisesta 164:stä, jossa on kuitenkin jotakin outoa ovimäärän lisäksi. Kattolinja on modernin viisto, ja nokkakin vaikuttaa alkuperäistä Volvoa pidemmältä. Tarkemmin katsoessa huomaa, että katto on itse asiassa peräisin E36-korisesta BMW 3-sarjan coupésta, jota valmistettiin 1990-luvulla. Bemarin osat eivät rajoitu tähän, vaan koko auto on valepukuun verhottu baijerilainen.


Volvon ja BMW:n ristisiitos on suomalaisen rakentajan käsialaa, ja se on esitelty jo vuonna 2015 Volvo Racing Club Finlandin foorumilla. Sieltä luomus bongattiin Retro Rides -sivustolle, josta auton kuvat levisivät nyt ympäri maailmaa. Monet vastaavat rakennelmat näyttävät varsin väkisin tehdyiltä, mutta tässä tapauksessa pari vuosikymmentä vanhempien korinosien yhdistäminen suhteellisen moderniin Bemariin toimii yllättävän hyvin.

Autoon on jopa askarreltu kromiset ikkunalistat, jotka sopivat hyvin yhteen klassisten kromipuskurien ja muiden kiilto-osien kanssa. Mittasuhteetkin toimivat mainiosti, ja pitkä nokka vain korostaa klassista GT-tyyliä. Samaa voidaan sanoa moderneista vanteista, joiden muotoilu toimii kunnianosoituksena vanhoille pinnapyörille. Auto edustaa pintapeltiensä alta tehokkaampaa Baijerin tavaraa, koska se on tehty E36-korisen M3:n pohjalle. Niinpä konehuoneessa murisee vähintään 286-heppainen kuutoskone, joka tuottaa aivan eri luokan suorituskyvyn alkuperäiseen Ruotsin rautaan verrattuna.

Sisusta on kuitenkin jätetty ennalleen, ja ainoa Volvosta muistuttava asia on BMW:n rattiin upotettu ruotsalaisbrändin merkki. Tekninen lähtökohta ei pääse unohtumaan kyytiin noustessakaan, koska alkuperäiset M3:n kynnyslistat ovat edelleen paikoillaan. Tässä siis oiva harrasteauto kaikille niille, jotka eivät pysty päättämään Bemarin ja Volvon väliltä.