Tamperelainen Scouter aikoo haastaa mopoautot – tässä on tulevaisuuden urbaani kulkupeli

Tampereella toimiva Ideascout on kehittänyt parin viime vuoden ajan urbaania sähkökulkuneuvoa, josta kaavaillaan ratkaisua kaupunkilaisten tuleviin liikkumatarpeisiin. Hanketta varten on perustettu Rideascout-niminen firma, joka panostaa täysillä tulevaisuuden liikkumavälineen kehittämiseen.

DSC01577JPG

Tämä kulkuneuvo on nimeltään Scouter, ja se on eräänlainen katettu ja nelipyöräinen sähköpolkupyörä. Scouterista on olemassa vasta yksi toimiva prototyyppi, johon pääsimme tutustumaan. Menopelissä on tällä hetkellä lasikuidusta tehty kori, jossa on monia auton piirteitä. Jatkossa tarkoituksena on valmistaa 3D-tulostuksen avulla hyvin yksilöllisiä koreja eri asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Prototyypin ”standardikoristakin” on jo kehitteillä seuraava versio, jonka nokassa on jopa Alfa Romeo -maisia piirteitä.


DSC01578JPG

Scouterin akkujen kerrotaan latautuvan täyteen noin tunnissa, ja yhdellä latauksella pitäisi päästä suunnilleen 25 kilometrin matka. Tulevaisuudessa lisätoimintasädettä on mahdollista saada esimerkiksi aurinkopaneelien avulla. Scouterin pituus on noin 2,2 metriä ja leveys metrin luokkaa, joten se on tavallisia pyöriä kookkaampi. Toisaalta esimerkiksi monet hollantilaiset laatikkopyörät ovat merkittävästi Scouteria leveämpiä, ja Scouterissa kulkee tarvittaessa kaksi henkilöä ja tavaraa, jolloin pinta-alatehokkuus on varsin hyvällä tolalla. Laite on lainsäädännön puitteissa sähköavusteinen polkupyörä, joten sillä saa ajaa pyöräteillä. Monien kaupunkien pyörätieverkostoa täytyy siis kehittää huomattavasti nykyisestä, jos Scouter saadaan laajempaan käyttöön. Toisaalta esimerkiksi Oulun pyörätiet ovat kuulemma jo nykyään lähes ihanteelliset Scouterin kaltaiselle laitteelle.

DSC01579JPG

Lainsäätäjä sallii Scouterille 25 km/h:n huippunopeuden, eli sähkömoottorin tuottama nopeus saa yltää tähän arvoon. Polkemalla vauhtia olisi teoreettisesti mahdollista vielä kasvattaa lihasvoiman avulla, mutta tämä ei käytännössä tuo laitteeseen juuri lisävauhtia, koska sähkömoottori pystyy tuottamaan ylivertaisesti voimaa ihmislihaksiin verrattuna. Scouterin yksi suurimmista eduista on se, että laite ei vaadi minkäänlaista ajokorttia. Sähkökulkuneuvon puikkoihin voi siis hypätä ainakin teoriassa kuka vain vauvasta vaariin.

DSC01580JPG

Scouterin käyttökohteet ovat vielä suunnitteluvaiheessa, mutta sitä kaavaillaan mm. Tampereen ja muidenkin kaupunkien sisäisiin toimintoihin. Lisäksi laitetta voitaisiin hyödyntää matkailijoiden elämyskierroksilla, ja myös kaupunkien keskustojen sekä lähiöiden asukkaat voisivat saada siitä kätevän urbaanin kulkupelin ainakin hyvällä säällä. Toisaalta erilaisia kateratkaisujakin on jo suunnitteilla, ja Scouterin puikoissa kyllä tarkenee lähes säällä kuin säällä, kun vain pukeutuu tarpeeksi lämpimästi.

DSC01581JPG

Scouterin kehittäjien visioissa yksi tärkeimmistä kohderyhmistä on nykyiset mopoautoilijat. Sähkökulkuneuvo olisi edullinen ja päästötön vaihtoehto tämän päivän mopoautoille, joiden kuljetuskapasiteetti ei ole juuri Scouteria parempi. Koska laitteen ”myynti” on tarkoitus hoitaa joko edullisten leasing-sopimusten tai vuokrauksen turvin, myös kustannukset pysyisivät mukavan alhaalla. Pitkien etäisyyksien päässä asuville nuorille Scouterista ei olisi juuri iloa, mutta urbaanit mopoautoilijat saattaisivat hyvinkin innostua siitä. Scouteria saisi ”polkupyöränä” myös tuunata melko vapaasti mm. alustaledien ja yksilöllisten korien avulla, mikä vetoaisi varmasti nuoriin kuskeihin. Kehitteillä on lisäksi erityinen Scouter App, joka voisi näyttää käyttäjälle esimerkiksi oman mielenkiinnon mukaisen reitin.