Tässä on 50-vuotta vanha ”uusi” muskeliauto: Alle 2000 km ajettu Ford Fairlane Cobra!

Maailmasta löytyy kaikesta päätellen ihmisiä, joilla on huomattavasti enemmän itsekuria kuin keskimääräisellä autonomistajalla. Esimerkistä käy juttumme vuosimallin 1969 Ford Fairlane Cobra, joka komealla ulkonäöllään suorastaan huutaa maantietä alle ja maileja mittariin. Niin uskomattomalta kuin se tuntuu, on auton mittarissa tällä hetkellä käsittämättömät 1100 mailia, eli alle 2000 kilometriä. Auton alta löytyvät edelleen alkuperäiset Polyglasin renkaat, joiden kumiseos on saattanut hieman kovettua puolen vuosisadan aikana. Kyseessä on siis miltei ajamaton Fordin aito muskeliauto suoraan 60-luvun voimavuosilta!

Auto löytyy Jenkkilän Wisconsinista, ja on myynnissä eBayn sivuilla, mutta mikään ilmainen se ei ymmärrettävästi ole. 165 000 taalan, eli noin 150 000 euron hintapyyntö saattaa aiheuttaa nieleskelyä. Toisaalta kyseessä ei ole joka kulman takaa eteen tupsahtava entisöity auto, vaan osiltaan täysin alkuperäinen säilymäihme. Uudenveroisesti kiiltelevä syvänpunainen orkkis maalipinta kantaa nimeä ”Candy Apple Red”. Valitettavasti tarina ei kerro oliko kyseessä jo alkunperinkin sijoitus, jolla oli tarkoitus tehdä tiliä myöhemmin. Se kuitenkin tiedetään, että auton nykyinen haltija osti sen vuonna 2013 alkuperäiseltä omistajalta, ja piti sitä säilytyksessä lämmitetyssä tallissa näihin päiviin saakka.


Lienee sanomattakin selvää, että ruosteongelmia ei Fairlanesta löydy, mikä varmasti nostaa uuden omistajan hymyn huulille. Konepellin skuuppi ei ole mitään silmänlumetta, sillä kyseessä on aidosti menohaluinen auto. Siksi kaiken tämän valossa onkin pettymys, että myyntikohteen kuvat eivät ole parempia. Jos auton hintapyyntö on näinkin suolainen tulisi olla itsestäänselvää, että autosta napsittuja kuvia on kymmeniä, ja ne ovat kaikki ensiluokkaisesti otettuja. Moottoritilastakin löytyy vain muutama oudosta kuvakulmasta napsaistu otos. Pellin alla lymyävästä aidosta 428ci Super Cobra Jet veekasista haluaisi mieluusti nähdä myyvempiä kuvia.

Virallisesti autosta pitäisi löytyä 335 hevosvoimaa, mutta todellisuudessa luku on lähempänä 400 tervejalkaista hummaa, joita käskytetään nelilovisella manuaalilla. Lisäherkkuina autosta löytyvät niin ohjaustehostin, kuin tehostetut levyjarrut eturenkailta. Ei ole aivan selvää, minkätasoista testilenkkiä autolla on heitetty ennen myyntiin päätymistä, mutta keski-ikään ehtineen auton suorituskyky tekee vaikutuksen vielä tänäkin päivänä. 0-100 km/h onnistunee vitosella alkavalla luvulla, ja varttimailikin hoitunee jonkinmoiseen 13 sekunnin aikaan. Kun auton kabiinikin on vielä iskemättömän näköinen alkaa auton hintapyyntö todella saada vastinetta. Kyseessä on upealla tavalla säilynyt voimavaunu, jonka jokainen lisäkilometri alentaa sen arvoa. Olisiko oikea paikka sittenkin jossain museossa jälkipolvien ihmeteltävänä?

Katso tästä auton myynti-ilmoitus!