Tässä on Audin tuleva megamaasturi – Q8 uhkaa jättää kilpailijat varjoonsa jo pelkällä olemuksellaan

Audin iso Q7-katumaasturi on ehtinyt jo toiseen sukupolveensa. Auto on mennyt mukavasti kaupaksi, mutta rinkulamerkillä ei ole ollut tarjota siitä coupé-henkistä versiota. Niinpä Audi on joutunut katselemaan sivusta, kuinka BMW X6:een ja Mercedes GLE Coupéen päätyneet asiakkaat ovat maksaneet epäkäytännöllisemmästä korimallista auliisti lisähintaa.

Audin vastine näille autoille tottelee Q8-nimeä, ja se paljastettiin nyt konseptiversiona Detroitin autonäyttelyssä. Audin kattolinja on huomattavasti vähemmän viisto kuin Bemarissa ja Mersussa, mikä lupailee parempia tiloja takapenkkiläisille ja tavaroille. Tyylissä on kuitenkin huomattava ero jopa seitsemänpaikkaiseen Q7:een verrattuna, joka näyttää lähes pikkubussilta Q8:n rinnalla.

MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALLA

Vaikka konsepti vaikuttaa kompaktimmalta kuin Q7, auto on itse asiassa sitä pidempi ja leveämpi. Tutkielmassa on haluttu maksimoida tyyli, ja niinpä se on vain nelipaikkainen. Takaosaston erillisistuimet vaihtunevat kuitenkin tavalliseen takapenkkiin tuotantoversiossa. Q8:n nokka on todella aggressiivisen näköinen, ja kahdeksankulmaisen maskin pystyrivat ovat kuin raateluhampaat, jotka syövät kilpailijat tieltään. Myös etupuskurin isot ilmanottoaukot ja etuvalojen alla olevat pienemmät reiät tehostavat tätä vaikutelmaa.

Kylkilinjasta erottuvat Audille tyypilliset lokasuojien pullistukset, ja peräpäätä dominoi teknohenkisen näköinen valopaneeli. Puskurin alla oleva iso diffuusori on puolestaan samaa sarjaa etu- ja sivuhelmojen hopeanväristen verhousten kanssa. Sisustan tyyli on modernin minimalistista, ja vastaavaa ilmettä nähdään jo loppuvuodesta esiteltävässä uudessa A8:ssa.

Konseptissa käytetään kolmelitraisen turbo-V6:n ja sähkömoottorin muodostamaa pistokehybridivoimalinjaa. Vajaan 450 hevosvoiman kokonaisteho välitetään peräti 23-tuumaisille pyörille kahdeksanvaihteisen automaatin kautta, ja autossa on tietysti myös Audin tavaramerkiksi noussut quattro-neliveto sekä torque vectoring -voimanjako.

Ilmajousitetulla konseptiautolla pitäisi päästä pelkällä sähköllä 60 kilometrin päähän, ja viralliseksi keskikulutukseksi ilmoitetaan epärealistiset 2,3 litraa satasella. Tutkielma vastaa kuulemma jo 85-prosenttsesti tulevaa tuotantomallia, joka bongattiin muutama viikko sitten Lapissa ensimmäistä kertaa salavalokuvaajien linsseihin. Kauppoihin autoa odotetaan jo ensi vuoden alkupuolella, jolloin se heittää haasteen Bemarin ja Mersun lisäksi myös Lamborghinin tulevalle Urus-katumaasturille, Porsche Cayennelle ja Bentley Bentaygalle samasta konsernista.

Kommentoi Facebookissa