Tässä on Bemarin uusi supermaasturi

Katumaasturit muodostavat nykyään melkoisen osan autonvalmistajien myynnistä, ja premium-merkkien kohdalla niiden merkitys on vieläkin suurempi. BMW oli yksi ensimmäisistä valmistajista, joka ymmärsi näissä autoissa piilevän markkinapotentiaalin. Alkuperäinen X5 tuli myyntiin jo 90-luvun lopulla, ja tällä hetkellä autosta on tarjolla kolmannen sukupolven malli. BMW:n SUV-valikoima on paisunut viime vuosina kuin pullataikina, ja skaala ulottuu kompaktista X1:stä coupé-henkiseen X6-möhkömalliin.

Tämä ei kuitenkaan riitä, vaan Bemari ilmoitti jo pari vuotta sitten täydentävänsä katumaasturimallistoaan vieläkin isommalla autolla. Uusi SUV saa X7-nimen, ja sitä tullaan valmistamaan USA:n Spartanburgissa sijaitsevassa tehtaassa useimpien muiden X-mallien tavoin. Autoa on siis kehitetty jo varsin pitkään, ja myyntiin se tulee vuonna 2018. Nyt uutuudesta vuosi julkisuuteen ensimmäinen salavalokuva, eli X7 on onnistuttu pitämään piilossa aika kauan.

Auto on vielä varsin voimakkaasti naamioitu, mutta perusmuotojen samankaltaisuus X5:n kanssa ei jää silti epäselväksi. Psykedeelisestä naamiointiteipistä huolimatta uudesta supermaasturista huomaa heti, että takaylitys on paljon pidempi kuin auton pikkuveljessä. Tämä ei ole mikään ihme, koska X7:n pitäisi tarjota kunnolliset tilat jopa seitsemälle matkustajalle. Tilat lienevät siis samaa luokkaa kuin mm. Mercedes GLS:ssä, ja Audiltakin on tulossa vielä Q7:ää isompi katumaasturi kilpailemaan X7:n kanssa.


Bemarin uusi kuningas-SUV pohjautuu tuoreessa 7-sarjassa esitellylle perusrakenteelle, eli autossa käytetään teräksen lisäksi mm. alumiinia ja hiilikuitua. Tämä auttaa pitämään massan kurissa, ja ison SUV:n pitäisikin painaa mitoistaan huolimatta vähemmän kuin nykyinen X5. X7 on huhujen mukaan noin puoli metriä pidempi ja jonkin verran leveämpi kuin pikkuveljensä, ja luksuksen luvataan olevan samaa tasoa kuin 7-sarjassa. X7:n vakiovarusteisiin kuuluu myös ilmajousitus, joka parantaa mukavuuden lisäksi auton etenemiskykyä vaikeammassa maastossa.

X7 ei muuten jää BMW Groupin ainoaksi todella isoksi luksusmaasturiksi, koska myös Rolls-Royce on tekemässä maailman ylellisimmäksi mainostetun SUV:n saman perusrakenteen pohjalta. Rollsia kutsutaan Cullinaniksi, eli ainakin X7:n nimi kuulostaa suomalaisen korvaan huomattavasti onnistuneemmalta. Bemarin kuningasmaasturin pellin alle saa bensa- ja dieselkuutosia sekä veekasin, ja tarjolle tulee jopa 50 kilometrin sähköiseen toimintasäteeseen kykenevä pistokehybridi. Auton päämarkkinat ovat kuitenkin Kiinassa, USA:ssa, Venäjällä ja Lähi-idässä, joten malliston huipulla olevalle noin 600-heppaiselle V12:llekin voi olla yllättävän suuri kysyntä. Kaiken kaikkiaan BMW odottaa myyvänsä noin 50 000 X7:ää vuodessa.

X7

Kuva: BMW Blog