Tässä on hieman erilainen 80-luvun Bemari – viimeisen päälle rakennetussa M3:ssa on 560 heppaa remmiahdettua voimaa

Salolaisen Matti Jussilan E30-korinen BMW M3 kuului Turun AutoSaloonin näyttävimpiin ilmestyksiin. M3:n ensimmäisen sukupolven mallien hinnat ovat olleet viime vuosina kovassa nousussa, ja monet autot on haluttu pitää alkuperäiskuntoisina M3:n keräilystatuksen kasvaessa. Tähänkin sääntöön on kuitenkin olemassa poikkeuksia, minkä Jussilan Bemari hienosti osoittaa. 1987-mallisesta M3:sta on nimittäin rakennettu kansainvälisen tason näyttelykalu, joka on kahminut palkintoja kotimaisten tapahtumien lisäksi mm. Ruotsista, Norjasta ja Saksasta. Jussila osti auton vuonna 2012, minkä jälkeen se laitettiin täysin palasiksi ja tehtiin kokonaan uusiksi kolmen vuoden aikana omistajansa mieltymysten mukaisesti.

dsc00049

Koriltaan kasariklassikko vaikuttaa pitkälti alkuperäiseltä. Autoon on kuitenkin ruuvattu E30-korisen M3:n viimeisimmän kehitysversion, eli Evo III -mallin etu- ja takaspoileri sekä etulokasuojat. Lisäksi antennit on karsittu pois kliinimmän ulkoasun nimissä ja etu- ja takavalot sekä lasit on tummennettu. Silmiinpistävin muutos on Standoxin candy-henkinen Red Rocket -maali, joka saa auton suorastaan kimaltelemaan näyttelyvalojen loisteessa. Kiiltävälle punaiselle tuo kontrastia nukkapintainen musta konepelti, joka ei ollut kuitenkaan paikallaan Turun näyttelyssä, jotta moottoria pääsi ihailemaan paremmin.


dsc00045

Siinä riittääkin ihmettelemistä, koska alkuperäinen S14-koodilla tunnettu nelonen on korvattu pari sukupolvea uudemmasta, eli E46-korisesta M3:sta tutulla S54-koneella. Moottori on tunnettu fantastisesta kierrosherkkyydestään aina kahdeksan tuhannen lukemiin asti, mutta tämä ei riittänyt Jussilalle. Koneen kylkeen on nimittäin pultattu Vortechin V-3-remmiahdin, joka nostaa teholukeman peräti 560 hevosvoimaan. Vääntöä ahdetusta paketista irtoaa noin 550 newtonia, ja nämä lukemat saavutetaan 8100 kierroksen kohdalla. Pannun kierrosherkkyys on siis edelleen tallella ahtamisesta huolimatta.

dsc00046

Myös kuusivaihteinen manuaalilaatikko on lainattu E46-koppaisesta Ämmästä, ja kytkin on Sachsin valmistetta oleva kisaversio. Näyttelyauto täytyy saada laskettua aivan tonttiin, ja niinpä Bemariin on asennettu ilmajousitus. Lisäksi alustan puslat on korvattu Powerflexin polyuretaaniosilla. Auton alla pyörii OZ Racingin valmistamat Hartgen 17-tuumaiset vanteet, jotka on kiillotettu show-tyyliin. Lookin viimeistelevät vanteiden reunoissa käytetyt kultaiset pultit.

dsc00047

Sisusta on kokenut tässä autossa vähiten muutoksia. Etuistuimet on korvattu ajanmukaisilla 80-luvun Recaroilla, ja takapenkki on edelleen paikoillaan M3:een asennetuista turvakaarista huolimatta. Bemarin palkintoharavan ura jatkui myös Turun näyttelyssä, kun se valittiin AutoSaloonin top ten -autojen joukkoon. Jäämme odottelemaan, tehdäänkö tähän kasariklassikkoon vielä lisää muutoksia tulevaisuudessa. Kaikki merkit viittaavat ainakin siihen suuntaan, koska rakennetuilla näyttelyautoilla ei ole yleensä tapana pysyä kovin pitkään samassa asussa.

dsc00043dsc00044