Tässä on hieman erilainen pappavolkkari – 75-vuotiaan brittimiehen Golf R:ssä on 600 hevosvoimaa

Kilpailu hot hatchien luokassa on tällä hetkellä kovempaa kuin koskaan aiemmin. Kukkulan kuninkuudesta taistelevat esimerkiksi Honda Civic Type R:n kaltaiset supernopeat etuvetoiset, driftaustoiminnolla varustettu nelivetoinen Ford Focus RS ja viimeiseksi mohikaaniksi jäänyt takavetoinen BMW M140i. VW-konsernin tämän segmentin tehokkaimmissa tuotteissa luotetaan puolestaan nelivetoon. Niiden ja itse asiassa koko autoluokan voimakkain malli on tällä hetkellä Audi RS 3, jonka turboviitosesta irtoaa tasan 400 heppaa.

Emomerkki Volkswagenin tarjonnan huippua edustaa puolestaan samaa Haldex-pohjaista nelivetoa hyödyntävä Golf R, jonka kaksilitrainen turbonelonen luovuttaa nykyvireessään 310 hevosvoimaa. Golfin tyyli on kuitenkin tarkoituksellisen hillittyä, eli auto on tässä suhteessa lähes täydellinen vastakohta alussa mainitulle Civic Type R:lle. Golf R:n todellinen potentiaali paljastuukin useimmille tielläliikkujille vasta siinä vaiheessa, kun he jäävät ihmettelemään parhaimmillaan noin 4,5 sekunnissa satasen nopeuteen kiihtyvän kompaktivolkkarin takavaloja.

Golf R:ssä käytetyssä kaksilitraisessa TSI-koneessa piilee vielä reilu virityspotentiaali, ja koneen teholukema on hyvin helppo nostaa 400 hepan tuntumaan varsin pienillä muutoksilla. Tällaisen virityssarjan saa esimerkiksi VW-konsernin hovivirittäjiin kuuluvilta ABT Sportslinelta ja MTM:ltä. Nyt nettiin putkahti kuitenkin Golf R, jossa tehoa on vielä rutkasti enemmän. Auton tarina on muutenkin hyvin mielenkiintoinen, koska sen omistaa jo 75 vuoden ikään ehtinyt brittimies Arthur.


Hän on ollut koko ikänsä todellinen bensapää, jonka menopelit ovat olleet mahdollisimman kaukana perinteisistä pappa-autoista. Golfia ennen Arthurilla oli 560-hevosvoimaiseksi viritetty BMW M135i, jonka takavedon pito alkoi kuitenkin joutua äärirajoilleen virityksen myötä. Niinpä hän päätti siirtyä nelivetoisen VW Golf R:n rattiin, mutta vakiotekniikka ei tietenkään riittänyt Arthurille. Auto viritettiin ensi alkuun 450-heppaiseksi, mutta potkun lisääminen 50 prosentilla alkuperäiseen nähden ei riittänyt kovempiin tehoihin tottuneelle brittimiehelle.

Niinpä vuoden 2014 Golf R:ään asennettiin Turbo Technicsin kehittämä upouusi ahdin, päivitetty välijäähdytin, isompi bensapumppu, Milltekin putkisto ja RacingLinen käsialaa oleva airbox. Suhteellisen pienillä muutoksilla päästiin lähes uskomattomaan lopputulokseen, koska Golfin teholukema onnistuttiin tuplaamaan alkuperäisestä 300 hepasta. Arthurin Golfissa on nyt siis 600 pollea, jotka siivittävät kompaktin auton melkoiseen laukkaan. Myös DSG-vaihteisto on ohjelmoitu uudelleen rutkasti kasvaneen tehon ehdoilla, ja vaihtoajat ovat nyt entistä nopeampia. Britannian nopeimpiin kuuluva Golf ei taida kuitenkaan riittää Arthurille, koska mies suunnittelee jo 730-hevosvoimaiseksi viritettävää Audi RS 3:a.