Tässä on jo kunnon farkku – italialainen koripaja tekee W12-koneella varustetun Allroad-henkisen Avantin Audi A8:sta

Edustusautojen pohjalta ei ole juuri nähty farmareita tehtaan jäljiltä. Muutamat koripajat ovat sen sijaan muuntaneet esimerkiksi Ässämersuja farkuiksi, ja Audikin on leikitellyt ajatuksella 2000-luvun alussa. Rinkulamerkki esitteli nimittäin vuonna 2001 Avantissimo-nimisen farmarikonseptin antamaan esimakua toisen sukupolven A8:sta, mutta tuotantoon tuollainen versio ei koskaan saapunut.

A8 on tätä nykyä edennyt jo neljänteen sukupolveensa, joka lanseerattiin reilun vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Auto jatkaa perinteisten korimallien voimin, eli perussedanin ainoana vaihtoehtona toimii pidemmällä akselivälillä varustettu versio. Farkkua nykyisestä A8:sta ei sen sijaan ole näkyvissä tulevaisuudessakaan, koska tällaiselle autolle ei yksinkertaisesti olisi tarpeeksi ostajia. Merkittävä osa edustussedaneista myydään Atlantin toisella puolella ja Kiinassa, jossa farmari on tämän luokan autoista puhuttaessa lähes tuntematon käsite.


Italialainen Castagna Milano -koripaja on kuitenkin päättänyt tehdä oman tulkintansa A8 Avantista. Se on kehitetty kylläkin viime vuonna tuotannosta poistuneen kolmannen sukupolven pohjalta ilmeisesti voimanlähdesyistä. Edellistä A8:aa sai nimittäin vielä 12-pyttyisellä W12:lla, kun taas uusimman version pellin alla kaksitoistamukista myllyä ei ole vielä nähty. W12-myllyllä ryyditettyyn keitokseen on lisätty vielä Allroad-tyyliset maastomeikkikoristeet lokasuojanreunoihin ja puskureihin, jolloin yhdessä autossa on periaatteessa kaikki mitä Audi-mies vain voi toivoa.

Castagna kertoo, että auton korirakenne on yhdistelmä alumiinia ja hiilikuitua. Koska A8:n peruskori on alumiinia jo tehtaan jäljiltä, katon jatkopala lienee hiilikuitua. Kattopilarit ja itse katto on maalattu mustaksi ehkäpä siksi, että tumma väri häivyttää paremmin omituisen näkyisen sivuikkunalinjan. Auton takaovien lasit karmeineen ovat nimittäin suoraa lainaa sedanista, jolloin ikkunalinjan yläreunaan tulee kummallinen taitos.

Koripajan julkaisemat kuvat vaikuttavat kuitenkin vasta fotoshoppauksilta, joten oikea auto lienee vasta suunnitteilla tai tekeillä tuntemattomaksi jäävälle asiakkaalle. Hänellä ei liene pikkurahasta pulaa, koska käsityönä tehtävä luksusherkku vaatii hieman erisuuruisen budjetin kuin perusmallin Octavia Combi.