Tässä on kaikkien aikojen nopein Lada – tehot eivät silti huimaa päätä

Lada ei tule aivan ensimmäisenä mieleen autourheilusta puhuttaessa, mutta venäläismerkki kilpailee nykyään vakioautojen WTCC-ratasarjassa Hondan, Citroënin ja Volvon autoja ajattavan Polestarin kanssa. Kilpuri perustuu Ladan tuoreeseen Vesta-nimiseen sedaniin, jonka tuotantoversio ei ole kovin urheilullinen ilmestys. Sama on koskenut venäläisten koko mallivalikoimaa, mutta nyt asiaan tulee pieni muutos. Kalinaksi ristitystä pikkuautosta on nimittäin esitelty NFR-niminen sporttiversio, joka on eräänlainen venäläinen hot hatch.

Autossa on komeat ilmanpoistoaukot konepellissä, ja helmat ja puskuritkin ovat vakiomallia muhkeammat. Takaluukun yläreunassa on iso spoileri, ja takapuskurin alareunan diffuusori viimeistelee peräpään urheiluilmeen. Sportti-Ladan alla on lisäksi isommat vanteet kuin tavallisessa Kalinassa, ja penkeissäkin on selvästi urheilullista yritystä. Kalina NFR:n mainostetaan olevan merkkinsä nopein tuotantomalli ja kaikkien aikojen nopein Lada, mutta se ei tarkoita vielä kovin paljon venäläisvalmistajan tapauksessa.

lada_2


Autossa on nimittäin 1,6-litrainen vaparinelonen, josta irtoaa nykymaailmassa kovin vaatimaton 136 hevosvoiman teholukema. Kalina on toki luokkansa kevyemmästä päästä varsin yksinkertaisen rakenteensa ansiosta, mutta kiihtyvyys ei silti aiheuta suuria hurraahuutoja. Nollasta sataan mennään tavallisten perheautojen malliin 9,2 sekunnissa, mutta huippunopeus ylittää sentään 200 km/h:n lukeman. Vaihdelaatikkokin on hyvin perinteinen viisipykäläinen manuaali, mutta sitä on kuitenkin modernisoitu jonkin verran.

Kalina NFR:ssä on myös sporttisemmaksi säädetty jousitus sekä ohjaus, ja jarrujen kokoa on kasvatettu vakiomalliin verrattuna. Turvavarusteisiin kuuluu mm. ABS-jarrut ja elektroninen jarruvoiman jako, joten auto edustaa tältäkin osin ysärilinjaa. Sama koskee auton muuta mukavuusvarustusta, johon kuuluu esimerkiksi manuaalinen ilmastointi, valoautomatiikka ja penkinlämmittimet. Hieman modernimpaa otetta löytyy Kalinan parkkitutkista ja äänentoistojärjestelmän seitsemäntuumaisesta näytöstä, mutta nykytyylisistä ajoavustimista voi vain haaveilla Ladassa.

lada_3

Sportti-Kalina tulee pian tuotantoon, ja sitä on tarkoitus valmistaa ensimmäisen vuoden aikana vain 50 kappaletta. Niitä aiotaan tarjota lähinnä moottoriurheilutiimeille, mutta voi hyvin olla, että kilpatallit eivät ole kovin kiinnostuneita reilun 12 000 dollarin hintaisesta venäläisautosta.