Tässä on kunnon projekti – etuvetoinen Audi A4 TDI sai veekasin, nelivedon ja todella näyttävän ulkokuoren

B8-korinen Audi A4 esiteltiin jo 11 vuotta sitten Frankfurtin autonäyttelyssä. A4:n mittasuhteet muuttuivat tässä mallivaihdoksessa paljon edeltäjää sopusuhtaisemmiksi, ja auto pysyi kevyen faceliftin voimin tuotannossa vuoteen 2015 asti. Tuolloin nykyinen, B9-koodilla tunnettu A4 astui B8:n saappaisiin, mutta tyyli ei muuttunut kovin radikaalisti. Niinpä B8 ei näytä vieläkään pahasti vanhentuneelta uudempien Audien rinnalla.

B8-korimallin valikoima ulottui mekaanisesti ahdetulla V6:lla varustettuun S4:ään ja vapariveekasilla vauhditettuun RS 4:ään, joiden voima välitettiin asfalttiin luonnollisesti Audin tavaramerkkinä palvelevan quattro-nelivedon avulla. Nelivedon sai lisähintaan tavallisiinkin A4:iin, mutta hinnat alkaen -malleissa täytyi tyytyä Audi-fanien vajaavedoksi nimittämään etuvetoon ja neloskoneisiin. Nyt nettiin putkahti alun perin etuvetoinen ja TDI-dieselkoneella varustettu A4, joka on kuitenkin nykyään jotakin aivan muuta.

Vuoden 2008 A4:n kaksilitrainen nakuttaja on nostettu pois keulalta, ja sen tilalle on sovitettu rinkulamerkin 4,2-litrainen V8. Se on edelleen vapari, mutta teholukema kirjataan silti 380 hevosvoimaan ja maksimivääntö 460 newtonmetriin. Autossa alun perin ollut manuaalivaihteisto on puolestaan korvattu automaatilla, ja suloisista soundeista pitää huolen Armytrixin käsialaa oleva putkisto. Vetotapakin on muuttunut, koska autossa on tätä nykyä quattro-neliveto.


Audi pinkaisee näiden muutosten myötä todistetusti 5,5 sekunnissa nollasta sataan, koska aika on mitattu Racelogicin dataloggerilla. Myös hidastuvuuteen on panostettu TT RS:stä napattujen jarrujen myötä. Vakiovanteet on puolestaan korvattu keskimuttereilla varustetuilla kiekoilla, ja renkaina palvelevat Michelin Pilot Sport 4 S:t. Ulkokuorta on kohennettu hiilikuituisella widebody-korisarjalla, jonka luomaa häijyä vaikutelmaa tehostetaan vielä etuhelman ja takaluukun kannen lippojen avulla. Asiaankuuluva ajokorkeus on saavutettu korkeus- sekä jäykkyyssäädettävän alustan avulla, ja korin väritys on saanut inspiraationsa RS 3 LMS -kilpurista.

Sisätilojakaan ei ole unohdettu tässä projektissa. Niinpä hiilikuidussa ja alcantarassa ei ole säästelty, ja etumatkustajat pysyvät tukevasti paikoillaan kuppipenkkien ansiosta. Muutokset on viimeistelty monilla S4:stä peräisin olevilla osilla. Lopuksi voidaan kysyä, onko tässä projektissa mitään järkeä. Taloudellisesti sitä on ainakin hankala perustella, koska aidon S4 :n tai jopa RS 4:n olisi todennäköisesti saanut halvemmalla. Lopputulos on kuitenkin ainutlaatuinen ja auton rakentaminen on ollut varmaankin hauskaa, mikä riittää monille jo syyksi lähteä tämän suuruusluokan projektiin.