Tässä on maailman nopein Evo-Mitsu – koneen punaviiva on 13 000 kierroksessa!

Mitsubishi Lancerin Evolution-versiot nousivat legendaariseen maineeseen rallipoluilla mm. Tommi Mäkisen käsissä, mutta auton eri mallit Evo ykkösestä kymppiin ovat myös melkoisen suosittuja tuning-aihioita. Toiseksi viimeinen Evolution IX ja sitä edeltänyt Evolution VIII ovat varsinaisia virittäjien suosikkeja, koska niissä on käytetty jo hyvin kehittynyttä teknologiaa. Esimerkiksi nelivedon vääntöä jakava torque vectoring -toiminto on nähty vasta paljon myöhemmin monissa muissa sporteissa.

Evo-Mitsut sopivat siis erityisen hyvin vauhdikkaaseen mutka-ajoon, mutta niissä on muunkinlaista virityspotentiaalia. Auton kaksilitraisesta turbonelosesta pystyy irrottamaan suorastaan hämmästyttäviä teholukemia, ja niinpä Evolutionista voi rakentaa vaikkapa kiihdytysauton. Kreikkalainen eXtreme Tuners -virityspaja on päätynyt tällaiseen ratkaisuun, ja tulokseksi on saatu maailman nopein Evo-Mitsubishi.

Lancer Evolution VII:n, VIII:n ja IX:n osia yhdistelevä musta paholainen on rakennettu varsin mielenkiintoisella tavalla, koska koneen iskutilavuus on pienennetty kahdesta litrasta 1,8 litraan. Lähes kaikki muutkin moottorin osat on laitettu uusiksi, ja turbokin on varsin massiivista mallia. Viritykset on viety niin pitkälle, että myllyn tehopotentiaali on yli 2000 hevosvoimaa, mutta tällä hetkellä siitä on irrotettu ”vain” noin 1700 heppaa.


Varttimailin kiihdytyssuoraa varten rakennettu peto singahtaa näillä voimavaroilla 400 metrin matkan huimassa ajassa, eli vain 7,9 sekunnissa. Loppunopeuskin kolkuttelee 300 km/h:n maagista rajaa, ja tarkka arvo on kirjattu 298,26 km/h:n lukemaan.

Erikoisinta tässä kaikessa on kuitenkin se, että massiivisesti ahdettu turbonelonen kiertää peräti 13 000 rundiin asti. Voima välitetään asfalttiin edelleen nelivedon avulla, mutta näillä teholukemilla pito meno alkaa olla jo hieman mutkittelevaa, kuten oheisesta videosta selviää.