Tässä on maailman tehokkain katuauto – Lotus Evija tarjoaa 2000 täyssähköistä hevosvoimaa

Colin Chapmanin aikoinaan perustama Lotus on tunnettu urheiluautoistaan, joissa on panostettu raa’an voiman sijasta keveyteen ja ketterään ajettavuuteen. Lotuksella on ollut historiansa aikana monia ylä- ja alamäkiä, mutta nyt brittien perinnemerkin suunta näyttää jälleen vahvasti ylöspäin. Lotus kuuluu nimittäin tätä nykyä kiinalaiselle Geelylle, joka tunnetaan mm. Volvon vahvana isäntänä ja viime vuosien kukoistuksen mahdollistajana.

Geely on panostamassa voimakkaasti myös Lotukseen, joka halutaan nostaa jälleen maailman urheiluautoeliittiin. Tätä tarkoitusta varten britit ovat kehittäneet kiinalaisen pääoman turvin upouuden hyperauton, joka tuotiin nyt julkisuuteen. Evijaksi ristitty malli jatkaa Lotuksen E-alkuisten autojen kunniakkaita perinteitä, mutta muuten liikkeelle on lähdetty täysin puhtaalta pöydältä. Ensimmäistä Geelyn alaisuudessa suunniteltua Lotusta mainostetaan maailman tehokkaimmaksi katuautoksi, mihin on päästy peräti neljän sähkömoottorin turvin.


Niiden yhteistehoksi kerrotaan hulppeat 2000 hevosvoimaa, ja maksimivääntöä pitäisi löytyä 1700 newtonin verran. Virtaa saadaan keskelle autoa sijoitetulta 2000 kilowatin akkupaketilta, ja voima ohjataan kaikille neljälle pyörälle. Nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan alle kolme sekuntia, mikä ei itse asiassa kuulosta edes kovin ihmeelliseltä arvolta Evijan voimavaroihin nähden. Meno kuitenkin paranee nopeuden kasvaessa, ja niinpä kahdensadan nopeus on taulussa jo seuraavien kolmen sekunnin jälkeen. Vielä uskomattomammalta kuulostaa auton kiihtyvyys nollasta kolmeensataan, joka on kuulemma alle yhdeksän sekuntia.

Huippunopeudeksi ilmoitetaan yli 320 km/h, ja toimintasäde on parhaimmillaan 400 kilometriä yhdellä latauksella. Evijan statukseen sopivasti myös akkupaketin kerrotaan olevan maailman nopeimmin latautuva. Akut saisi periaatteessa täyteen vain yhdeksässä minuutissa, mutta tämä vaatisi 800 kilowatin laturin. Sellaisia ei ole vielä käytössä, mutta 350 kilowatin laturillakin akkujen pitäisi täyttyä 80-prosenttisesti 12 minuutin aikana. Sähköautot ovat yleensä melkoisen painavia, mutta Evija jatkaa Lotuksen perinteitä myös massansa osalta. Autossa käytetään yhdestä osasta tehtyä hiilikuitumonokokkia, jonka ansiosta vaaka näyttää täyssähköiselle hyperautolle kevyttä 1680 kilon lukemaa.

Ajettavuutta on puolestaan optimoitu aerodynamiikan monilla keinoilla, joihin kuuluu aktiivisen takaspoilerin lisäksi strategisiin paikkoihin sijoitettuja ilma-aukkoja ja ilmanohjaimia. Sähkömoottorit pystyvät syöttämään voimaa erikseen kullekin pyörälle pidon sekä käsiteltävyyden optimoimiseksi, ja ajomoodeja on tarjolla viisi erilaista kaupunkiajoon suunnitellusta asetuksesta ratamoodiin.

Varustepuolen erikoisuuksiin lukeutuvat mm. laserit sekä lähi- että kaukovaloissa, kamerateknologialla korvatut taustapeilit ja sähköisesti ylöspäin avautuvat ovet. Evijan tuotanto rajoitetaan vain 130 yksilöön, joiden tuotanto alkaa vasta ensi vuonna. Tilauksen voi kuitenkin jättää jo nyt, ja ennakkohinnaksi arvioidaan 1,5-2 miljoonaa euroa. Lopullinen summa varmistuu vasta myöhemmin, ja sama koskee myös kaikkia autolle ilmoitettuja teho- ja suoritusarvoja.