Tässä on melkoinen latolöytö – täysin alkuperäisen Jaguar E-Typen mittarissa on vain 51 000 mailia

Latolöytöjen kulta-ajat saattavat olla jo takanapäin, ja heinäpaalien alta ei juuri enää putkahtele ultraharvinaisia Bugatteja tai Ferrareita. Ainutlaatuisia autoja lojuu kuitenkin edelleen taltioituina unohdettuihin talleihin ja varastoihin. Jossakin päin USA:ta sijaitsevan ruosteisen tallinoven takaa löytyi äskettäin pölyn peittämä klassikkosportti, jonka linjoista ei voinut erehtyä. Tallissa lepäsi 1960-luvun suurimpiin ikoneihin kuuluva Jaguar E-Type, joka vain odotti löytäjäänsä.

Auton bongannut henkilö hankki Jaggen itselleen, ja nyt se on laitettu myyntiin noin 29 000 euron hintaan. Kyseinen auto edustaa E-Typen ehkäpä vähiten arvostettua versiosta, eli pienellä takapenkillä varustettua 2+2-paikkaista coupéa. Mallivuotta 1966 edustava Jaguar on kuitenkin sen verran erikoinen tapaus, että sen kohdalla voidaan oikeutetusti puhua ainutlaatuisesta yksilöstä. Auton mittarissa on nimittäin ainoastaan 51 000 mailia, ja E-Type oli viipynyt edellisellä omistajallaan peräti 37 vuoden ajan.

Automaattilaatikolla varustetun kissapedon alla on edelleen alkuperäiset pinnavanteet, ja patinoitunut musta maalipintakin on ainakin sävynsä puolesta originaali. Se saa kontrastia ruskeasta nahkasisustuksesta, joka olisi ehkä vielä pelastettavissa perusteellisella puhdistuksella homejäljistä ja vuosikymmenten aikana kertyneestä pölystä. Verhoilun tavoin myös moottori on auton alkuperäinen. Lohkon ja sylinterinkannen valmistenumerot täsmäävät Jaggen alustanumeron kanssa, joten auto on ns. matching numbers -yksilö.


Vaikka Jaguarin kunto voi näyttää ensivilkaisulla karulta, E-Type on todellisuudessa täysin ruosteeton. Kissapeto on ollut aina varastoituna kuiviin tiloihin muutenkin suosiollisessa ilmastossa, joten tämän auton kohdalla ei tarvitse turvautua hitsipilliin. Niinpä ulkokuorellekin saattaa riittää sisustan tavoin kunnon putsaus, mikä jättäisi Jaggen pintaan myös nykyään kovassa huudossa olevan vuosikymmenien mukanaan tuoman patinan.

Myös tekniikan osalta täytyisi ensin ryhtyä puhdistustalkoisiin, ja auto vaatisi luonnollisesti myös perusteellisen huollon sekä uudet nesteet ennen tuoreella akulla tehtävää käynnistysyritystä. Sen jälkeen 4,2-litrainen suora kuutonen saattaisi kuitenkin herätä jälleen kehräämään kuin nuoruutensa päivinä.