Tässä on Mersun ”Panamera” – AMG kehittää neliovista urheiluautoa

Porsche Panamera oli melkoinen outolintu, kun se tuli markkinoille vuonna 2009. Iso neliovinen sportti sai erityisesti muotoilunsa vuoksi melkoisesti kritiikkiä osakseen, mutta myynti veti silti mukavasti. Ensimmäisen sukupolven Panamera oli sen verran suuri menestys, että mm. Aston Martin kehitti samalla konseptilla neliovisen Rapiden, joka tosin paini vieläkin arvokkaammassa hintaluokassa.

Viime kesänä esitelty toisen sukupolven Panamera on sulavoitunut muotoilultaan huomattavasti, ja neliovisen Porschen menestystarina sen kuin jatkuu. Toinen stuttgartilaismerkki, eli Mercedes-Benz ei halua kuitenkaan katsoa enää kauan kilpailijansa menestystä sivusta, ja niinpä tähtimerkin sporttidivisioona Mercedes-AMG on kehittämässä omaa ”Panameraansa”.

Tuotantomallia enteilevä GT Concept -niminen tutkielma paljastetaan suurelle yleisölle alkavalla viikolla avautuvassa Geneven autonäyttelyssä. AMG:n neliovinen sportti täydentää brändin GT-mallisarjaa, ja muotoilukin on saanut inspiraationsa kaksiovisesta GT:stä. Massiiviset vanteet edustavat taattua konseptityyliä, ja keskeltä perää pilkottava iso pakoputkenpää saattaa myöskin vaihtua astetta hillitympään ratkaisuun tulevassa tuotantomallissa. Sama koskee kameroilla korvattuja ulkopeilejä ja puuttuvia ovenkahvoja, mutta peruslinjat säilynevät pitkälti ennallaan.


Tuotantoautoa odotellaan markkinoille jo ensi vuoden mittaan, ja uutuuden nimeksi tulee todennäköisesti neliovisuudesta kertova GT4. Lyhenteen käyttö vaatii kuitenkin vielä neuvotteluja Porschen kanssa, koska myös Caymanin sporttiversio on ristitty GT4:ksi. AMG:n neliovinen sportti ei perustu kaksiovisen GT:n pitkälti alumiinirakenteiselle pohjalevylle, vaan siinä käytetään tavallisemmista Mersuista tuttua MRA-perusrakennetta.

Akselistoja ja alustan mittoja muokataan kuitenkin kattavasti, jotta ajokokemuksesta saadaan yhtä sporttinen kuin ulkonäöstä. Samaa tarkoitusta palvelee myös moottorivalikoima, johon kuuluu mm. tupla-ahdettu nelilitrainen veekasi. Neliovisesta GT:stä tulee kuitenkin tarjolle myös edullisemman pään malleja, joissa luotetaan turbokuutosiin. Näiden versioiden on tarkoitus korvata Mercedeksen mallistossa nykyinen CLS Shooting Brake, joka ei saa suoraa seuraajaa.