Tässä on Mersun uuden E-luokan farmari lähes naamioimattomana

Mercedeksen markkinointiosasto tekee töitä hiki hatussa pitääkseen uutuusmallinsa salassa, jotta niistä voidaan sitten antaa julkisuuteen tiiserikuvia ja tietoja pala palalta ennen varsinaista esittelyä. Tästä ei ole kuitenkaan mitään iloa, jos tuotekehitysosasto jättää lähes naamioimattomia testiautoja kaiken kansan pällisteltäväksi avoimelle parkkipaikalle. Tällä tavalla mm. uuden E-luokan sedan ja C-sarjan avomalli putkahtivat julkisuuteen jo ennen niiden virallista esittelyä.

Nyt näin pääsi käymään E-luokan farkkumallille. Siitä on saatu otettua kuvien lisäksi jo varsin loistavaa videomateriaalia, johon pääsee tutustumaan tämän artikkelin tekstiosuuden jälkeen. E-luokan sedan esiteltiin tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä, ja myyntiin se tulee jo maaliskuussa. Auto on sopusuhtainen ilmestys, mutta muotoilua päästiin moittimaan heti tuoreeltaan siitä, että E-luokka näyttää lähes identtiseltä pienemmän C-sarjan ja isomman S-luokan kanssa. Sama näyttää koskevan myös T-lisäkirjaimella tunnettua farmariversiota. Kuvista on itse asiassa hankala erottaa aluksi, että kyseessä on uuden Eemelin farkku eikä jo markkinoilla pari vuotta ollut C-luokan farmari. E-luokan farkun peräpäätä peittää vielä valkoinen teippi, mutta takaluukun ja takavalojen muodot erottuvat jo sen alta. Nekin näyttävät noudattavan samaa linjaa pikkuveljensä kanssa.

Mersu_2


Nykyinen E-luokan farmari on yksi luokkansa tilavimpia autoja. Takakontin vetoisuus perusasennossa on muhkeat 695 litraa, ja kokonaistilavuus penkkien selkänojat kaadettuna on huimat 1950 litraa. Uuden mallin peräpään muotoilu näyttää hieman entistä vauhdikkaammalta, joten nähtäväksi jää, onko komeat litralukemat saatu säilytettyä. Tuore farkku pohjautuu sedanin tavoin Mersun uudelle MRA-pohjalevylle, joten sen pitäisi ainakin olla edeltäjäänsä kevyempi.

Farmarin moottorivalikoima on todennäköisesti identtinen porrasperäisen version kanssa, eli skaala ulottuu kaksilitraisesta neloskoneesta tupla-ahdettuun veekasiin asti, joka vauhdittaa myöhemmin esiteltävää AMG-tehoversiota. Suosituin malli ainakin Euroopan markkinoilla lienee kuitenkin E 220 d, jonka kaksilitrainen nelosdiesel korvaa vanhan mallin 2,1-litraisen nakuttajan. Uusi kone on entistä kevyempi sekä tehokkaampi, ja myös kulutuksen ja päästöjen luvataan pienentyneen. E 220 d:n dieselistä irtoaa 192 heppaa ja 400 newtonin vääntö, jotka välitetään takapyörille yhdeksänvaihteisen automaatin kautta.

Mersu_3

Mercedeksen päätähti ensi viikolla ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä on uusi C-luokan avoversio, eli E-sarjan farkkua ei nähdä vielä siellä. Eemelin farmarimalli esitellään kuitenkin varmasti pikapuoliin, koska se tulee myyntiin vielä tämän vuoden aikana.

Kuvat: Worldcarfans.com