Tässä on Mersun uusi sleeper – yli 400 heppaa taksimallin kuorissa

The 2017 Mercedes-AMG E43

Mersun uusi E-luokka paljastettiin tammikuussa, ja myyntiin auto saadaan huhtikuun alkupuolella. Eemelistä on tähän mennessä esitelty vain normaaliversiot, ja hovivirittäjä AMG:n todellinen tykkimalli E 63 seuraa perästä vasta myöhemmin. E 63:ssa käytetään noin 600-heppaista nelilitraista veekasia, ja autoa saa huhujen mukaan ainoastaan nelivetoisena. Mercedes-AMG esitteli kuitenkin jo nyt E 43 4Maticin, joka on eräänlainen ”AMG light” -malli tavallisten E-luokkien ja E 63:n välissä.

E 43 näytetään suurelle yleisölle ensimmäistä kertaa huhtikuussa New Yorkin autonäyttelyssä. Ulkoisesti auto vastaa pitkälti AMG-paketilla varustettuja tavallisia E-luokan malleja, ja sporttiversion erottaa niistä oikeastaan vain neljän pakoputkenpään ja takaluukun kannessa olevan pienen spoilerilipan ansiosta. Mersun ensimmäisissä virallisissa kuvissa olevassa autossa ei ole edes mallimerkinnästä kertovia tunnuksia, eli sleeper-vaikutelma on lähes täydellinen. Ainoastaan todelliset asiantuntijat erottavat E 43:n taksitolpalla seisovista perusmalleista.

The 2017 Mercedes-AMG E43


Pellin alta löytyy kuitenkin aivan muuta tekniikkaa kuin takseista. E 43:a vauhdittaa nimittäin tuplaturbotettu kolmilitrainen V6, joka on jo tuttu pykälää pienemmästä C 43:sta. Eemelissä koneesta on kuitenkin kutiteltu vieläkin enemmän tehoa, eli 401 heppaa. Huippuvääntö kirjataan puolestaan 520 newtonin lukemaan. Lähes 1800 kilon painoinen E 43 pyrähtää nelivedon ansiosta vain 4,6 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on rajoitettu tuttuun saksalaistyyliin 250 km/h:n lukemaan. Keskikulutukseksi kerrotaan 8,3 litraa 100 kilometrillä, mutta lukema lienee jotakin aivan muuta auton voimavaroja hyödynnettäessä.

E 43:n nelivedon voimanjako on varsin takapainotteinen 31:69-suhteessa. Myös yhdeksänvaihteisen automaatin vaihtoaikoja on lyhennetty urheilullisuuden nimissä ja alustaa on jäykennetty. AMG-Eemelissäkin on silti ilmajousitus, eli auto ei ole todellakaan mikään kivireki. Sporttifiilistä lisäävät myös tarkempi ohjaus, eri ajomoodit ja isommat jarrut kuin perusmalleissa. Vakiopyörät ovat 19-tuumaiset, mutta autoon saa myös 20-tuumaiset vanteet lisähintaan. Sisätiloissa taksifiilistä karkottavat punaisilla kontrastiompeleilla koristellut urheiluistuimet, alumiinipolkimet, sporttiratti, musta sisäkatto ja punaiset turvavyöt kuin pisteenä i:n päällä. Lisäksi mittaristo on AMG:n omaa designia.

Mercedes-AMG E 43 4MATIC (W 213) 2016; Exterieur: Obsidianschwarz; Interieur: Leder Schwarz Kraftstoffverbrauch kombiniert (l/100 km): 8,3 CO2-Emissionen kombiniert (g/km): 189 exterior: obsidian black; interior: leather black; Fuel consumption, combined (l/100 km): 8.3 CO2 emissions, combined (g/km): 189

E 43:n tilauskirjat avataan kesäkuun lopussa, ja ensimmäiset yksilöt luovutetaan asiakkaille syyskuussa. Hinnoista ei ole tätä kirjoitettaessa vielä mitään tietoa.

Mercedes-AMG E 43 4MATIC (W 213) 2016; Exterieur: Obsidianschwarz; Interieur: Leder Schwarz Kraftstoffverbrauch kombiniert (l/100 km): 8,3 CO2-Emissionen kombiniert (g/km): 189 exterior: obsidian black; interior: leather black; Fuel consumption, combined (l/100 km): 8.3 CO2 emissions, combined (g/km): 189