Tässä on oikea Ferrarin irvikuva: hidas ja epäluotettava – tuo mieleen Fiatin!

Ihmisten mielikuvissa Ferrari on eksoottinen kirkkaanpunainen autokaunotar, josta saa pulittaa työmiehen vuosiansion verran riihikuivaa. Vastineeksi saakin sitten ihailevia ja kateellisia katseita, kun omistaa nopean ja halutun arvoauton. Entä jos Ferrari olisikin ollut vain kallis, mutta vastineeksi olisi saanut 90-luvun alun perheauton suorituskyvyllä varustetun auton, jolla ei kannata lähteä kovin kauaksi lähimmästä autokorjaamosta? Silloin katseet kannattaa suunnata Ferrari Mondialin suuntaan.

Mondial esiteltiin vuonna 1980 korvaajaksi menestyksekkäälle 308/208 GT4 coupelle, ja oli samalla kertaa viimeinen nelipaikkainen, ja V8-koneinen Maranellon ori ennen vuonna 2008 esiteltyä California-mallia. Juttumme autoa Mondial 8 –mallia valmistettiin vain 703 yksilöä, joista 147 kohtalona oli päätyä USA:n ja Kanadan markkinoille. Koko Mondial-mallisto hyödynsi keskimoottorista V8-konetta, jossa oli Boschin K-Jetronic polttoaineensuihkutus. Alusta oli hyödynnetty aikaisemmista malleista, mutta sitä oli pidennetty nelisen tuumaa, mikä antaa autolle tunnusomaisen pitkän vaikutelman. Mondial oli aikansa halvin Ferrari huoltaa, koska suuret korjaustoimenpiteet voitiin tehdä ilman koko moottorin irrottamista voimasiirrosta.


Mondial on kaikista moderneista Ferrareista hitain. Jos auto painaa miltei 1600 kiloa, ja veekasista irtoaa surkeat 214 konia, voi jokainen päätellä suorituskyvyn edustavan Ferrariksi katastrofaalisia lukemia. Amerikkalainen Road and Track –autolehti mittasikin tuoreeltaan Ferrarin 0-100km/h suorituskyvyksi lähemmäs 10 sekuntia! Tällä lukemalla jokainen olisi voinut luulla, että kyseessä olisi ollut budjettiluokan Ferrari. Mondial maksoi kuitenkin uutena tuntuvat 65.000 dollaria, mikä oli 26.000 dollaria enemmän kuin 300-heppainen Porsche 930 Turbo.

Aivan kuin Ferrariksi naurettavassa suorituskyvyssä ei olisi ollut tarpeeksi Mondial ei myöskään ollut luotettava. Boschin monimutkainen polttoaineensuihkutus on toteutettu täysin mekaanisesti vain muutaman releen ohjatessa kylmäkäynnistystä. Järjestelmää kuvaa parhaiten san ”arvaamaton”. Myös vaihteiston kanssa oli ongelmia, ja myös Road and Track –lehti huomasi testiauton vaihteenvalitsimessa vikaa koeajon yhteydessä syksyllä 1981. Jos jotain hyvää autosta etsii niin sen ulkonäkö on kaikesta huolimatta Pininfarinan käsialaa, vaikka ei komeimpia valmistajansa tuotoksia olekaan. Mondial on nykyään myös Ferrareja halvimmasta päästä, joten ennakkoluulottomalle Ferrari-fanille siitä saattaisi irrota hyvällä tuurilla muutama onnistunut autoretki – kunhan ei tarvitse kiirehtiä!