Tässä on Skodan uusi iso katumaasturi koko komeudessaan

Skoda esitteli keväällä Geneven autonäyttelyssä VisionS-nimisen katumaasturikonseptin, joka enteili tšekkimerkin tulevaa isoa SUV-luokan autoa. Skoda on jo paljastanut, että uutuus ristitään Kodiaqiksi alaskalaisen kodiakinkarhun mukaan. Tšekit ovat myös julkaisseet autosta jo lukuisia virallisia tiiserikuvia ennen virallista ensiesittelyä.

Kodiaq paljastetaan lopullisesti Berliinissä syyskuun ensimmäisenä päivänä, ja suuri yleisö pääsee tutustumaan uuteen Skodaan muutamaa viikkoa myöhemmin Pariisin autonäyttelyssä. Matka konseptista tuotantoautoksi ei siis kestänyt tässä tapauksessa kuin puolisen vuotta. Tšekkiläinen autosivusto AutoForum.cz ei malttanut odottaa Kodiaqin virallista lanseerausta, vaan se kokosi lukuisten tiiserikuvien avulla ensimmäisen ”virallisen” kuvan Skodan uutuudesta.

Kodiaq_2


Kodiaqin sivuprofiilin paljastava otos kertoo, että tuotantomalli on pysynyt hyvin uskollisena konseptille. Peilit, ovenkahvat ja vanteet ovat toki astetta tavanomaisemmat, mutta VisionS:n perimä on selvästi nähtävissä. Myös etu- ja takavalot ovat muuttuneet vähemmän viirumaiseksi, mutta niidenkin peruslinjat ovat tuttuja konseptiautosta.

Kodiaq_3

Kodiaq pohjatuu samalle MQB-perusrakenteelle kuin konsernisisaret VW Tiguan ja Seat Ateca, mutta Skoda on niitä suurempi. Auto on mitoiltaan hyvin lähellä Tiguanin tulevaa seitsemänpaikkaista versiota, ja myös Kodiaq tarjoaa tilat seitsemälle matkustajalle. Skodan SUV on varsin kookas ilmestys, koska sen pituus on lähes 4,7 metriä ja akseliväli melkein 2,8 metriä. Niinpä tavaratilaa on seitsemänpaikkaisenakin 270 litraa, ja kaikki penkit kaatamalla ruuma kasvaa peräti 2165 litran vetoiseksi.

Kodiaq_4

Kodiaqin moottorivalikoima koostuu kolmesta TSI-bensaturbosta ja kolmesta TDI-turbodieselistä, joiden voima välitetään joko etuakselille tai kaikille neljälle pyörälle. Autossa on vakiona kuusipykäläinen manuaali, mutta toki siihen saa myös VW-konsernin tutun DSG-kaksoiskytkinautomaatin. Tarjolle tulee lisäksi säädettävät iskunvaimentimet sekä ajomoodivalinta, johon kuuluu myös erityinen maastoajomoodi nelivetomalleissa. Ajoavustimiin ja tietoviihdelaitteisiinkin panostetaan ajan hengen mukaisesti, mutta pistokehybridiä joudutaan odottelemaan vielä useampi vuosi.

Kodiaq_5