Tässä on todellinen herrasmiesten sleeper – E38-korisen BMW 7-sarjan pellin alla murisee M5:n veekasi mekaanisesti ahdettuna

BMW:n 7-sarja tunnettiin pitkään urheilullisempana ja nuorekkaampana vaihtoehtona Ässämersulle. Tämä asema alkoi kuitenkin horjua vuonna 2001 esitellyn E65-korisen Seiskan myötä, joka oli melkoinen mastodontti paljon solakampaan edeltäjäänsä verrattuna. Niinpä vuosina 1994-2001 tarjolla ollut E38 on monien fanien mielestä edelleen kaikkien aikojen tyylikkäin 7-sarja, jonka klassiset muodot ovat kestäneet myös aikaa erinomaisesti.

Mallisarjan huippuversiona toimi silkinpehmeästi käyvällä V12:lla varustettu 750i, josta irtosi tehtaan jäljiltä vajaat 330 hevosvoimaa. Veekasien osalta skaala päättyi  puolestaan 740i:hin, jonka teholukema kirjattiin 286 heppaan. Hajurakoa jäi siis melkoisesti Bemarin tuon ajan tehokkaimpaan tehdaskasiin, joka tuotti tasan 400 pollea M5:n ja Z8:n pellin alla.


BMW:n M-osaston kehittämästä, S62-koodilla tunnetusta pannusta on irrotettu vielä paljon muhkeampiakin voimavaroja mekaanisen ahtimen avulla. Suomessakin on nähty useita ahdettuja M5:ia, mutta nyt nettiin putkahti tällaisella voimanlähteellä varustettu E38-koppainen 7-sarja. Edelleen alkuperäisellä Alpine White -sävyllä maalattu Seiska aloitti taipaleensa jenkkimarkkinoiden 740i Sportina, ja auton ulkonäköön ei ole koskettu vieläkään. Kyseessä on siis todellinen sleeper, koska mikään ei juorua ulospäin konepellin alla piilevästä tehosta.

53 550 mailia ajettu auto on nyt huutokaupan kohteena Bring a Trailer -sivustolla. Bemarin nykyinen omistaja hankki sen vuonna 2016 täysin vakiokuntoisena, jollaisena auto ei kuitenkaan säilynyt pitkään. Nokalle sovitettiin täysin läpikäyty E39 M5:n veekasi kuusivaihteiseen manuaaliin yhdistettynä, ja lisäpotkua haettiin ESS:n käsialaa olevasta mekaanisesta ahtimesta. Myös isommat jarrut ja lukkoperä hyödynnettiin M5:stä. Alustaa päivitettiin puolestaan Bilsteinin iskunvaimentimilla ja reaktiotangoilla sekä H&R:n jousilla. Lisäksi autoon asennettiin mm. 750i:stä lainattu taka-akselisto ja takapään apurunko.

Sisustaakaan ei jätetty entiselleen. Alkuperäinen beige nahkaverhoilu värjättiin M5:ssäkin käytetyn Caramel-nahan sävyiseksi, ja kojelautaan on jopa upotettu täysin toimiva iDrive-käyttöjärjestelmän ruutu. Ratti ja mittaristo on puolestaan suoraa lainaa M5:stä. Myös ostajat tuntuvat arvostavan hienosti rakennettua Seiskaa, koska autosta jätetty korkein tarjous on kivunnut jo 40 000 dollariin.