Tässä on todellinen palapeli – amerikkalaisrakentajan luomus on koottu 28 eri auton osista

Olemme nähneet välillä Suomessakin varsin villejä rakennelmia, joiden taustalla olevien henkilöiden mielikuvitusta on kuitenkin rajoittanut maamme varsin tiukka tieliikennelainsäädäntö. Atlantin toisella puolella monia näistä rajoituksista ei tunneta, ja kilpien väliin saa todella mielikuvituksellisia laitteita. Nyt bongaamamme yksilö vie kuitenkin voiton ainakin auton lähtökohtana käytettyjen osien monipuolisuuden suhteen.

Jenkkien Craigslist-sivustolla olevaan luomukseen on nimittäin hyödynnetty komponentteja peräti 28 eri automallista. Moottori on esimerkiksi peräisin GMC:n pick-upista vuodelta 1985, ja pannu on 350-kuutiotuumainen pikkulohkokasi. Taka-akseli on puolestaan lainattu vuoden 1972 Pontiacista, kun taas muu jousitus on napattu vuoden 1982 Cadillacista. Etujarrutkin ovat peräisin samaisesta Caddysta, ja vaihteisto on poimittu saman vuosikerran Chevroletista. Moottorin sähköflekti on puolestaan napattu vuoden 1992 Chevystä.


Tekniikka on siis varsin sekalaista, mutta suurin osa komponenteista on sentään peräisin General Motorsin autoista. Korista ei voida sanoa edes tätä, koska esimerkiksi ovet on hyödynnetty vuoden 1972 Ford Pintosta. Auton ulkonäköön suuresti vaikuttavat lokasuojat, maski ja konepelti on lainattu puolestaan paljon vanhemmasta autosta, eli vuoden 1939 Chevroletista. Aikakausien sekasotku viimeistellään vuoden 1961 Cadillacin takasiivillä ja mallivuotta 1985 edustavan Cadillac Sevillen kulmikkaalla takaluukun kannella. Etupuskuri ja peruutusvalot ovat puolestaan peräisin 1958 Buickista, ja vuoden 1972 Javelinista lainatut takavalot edustavat AMC-konsernin tavaraa. Takapuskuri on taas napattu Javelinia tasan 40 vuotta vanhemmasta Chevystä.

Sisustakin jatkaa samaa linjaa. Siitä suurin osa on peräisin vuoden 1964 Ford Thunderbirdistä, mutta esimerkiksi mittaristo on lainattu 1985 Oldsmobilesta muun sähköjärjestelmän tavoin. Penkit ovat puolestaan lainaa vuoden 1984 Pontiac Firebirdistä, ja sähköikkunat on napattu Chevrolet Capricesta. Lainattujen osien listaa voisi luetella lähes loputtomiin, mutta autossa on jotakin omaakin. Etuistuinten väliin on nimittäin asennettu avaimettoman käytön mahdollistava järjestelmä.

Luomus on kuulemma kerännyt rutkasti huomiota Michiganin Bay Cityssä järjestetyissä näyttelyissä, mutta aivan heti sillä ei pääse tien päälle edes Amerikassa. Autossa on tällä hetkellä ilmeisesti vuoden 1939 Chevroletin paperit, mutta se täytyisi nyt rekisteröidä omatekoiseksi laitteeksi. Lisäksi auto kaipaa uusia iskunvaimentimia, vaikka sillä on myyjän sanojen mukaan ajettu vain 80 kilometriä. Mielipiteet jakavasta luomuksesta pyydetään 25 000 dollaria, jolla saa ainakin taatusti massasta erottuvan kulkupelin.