Tässä on todellinen perhe-Porsche – Panamera Sport Turismo on merkin ensimmäinen farmari

Porsche esitteli vuonna 2012 todella näyttävän farmarikonseptin, joka totteli Panamera Sport Turismo -nimeä. Tutkielman tehtävänä oli totutella suuri yleisö toisen sukupolven Panameraan, joka esiteltiin viime kesänä. Tuolloin autosta lanseerattiin kuitenkin vasta viistoperämalli, joka oli sulavoitunut linjoiltaan huomattavasti ensimmäiseen Panameraan verrattuna. Silti monet jäivät odottelemaan konseptiauton kaltaista sporttifarkkua.

Sen esittelyvuoro koitti nyt, kun Geneven autonäyttely on avaamassa oviansa. Tuotantomallikin on ristitty Sport Turismoksi, ja farkkuperä sopii ison neliovisen Porschen linjoihin todella hyvin. Uutuus on pysynyt hyvin uskollisena tutkielman linjoille, eli auto on todella sopusuhtainen ilmestys. Korkeampi kattolinja mahdollistaa tietysti paremmat pääntilat takapenkkiläisille, ja tavaratilakin on käytännöllisempi kuin perus-Panamerassa.


Ruuman vetoisuus normaaliasennossa on 520 litraa, ja takapenkkien selkänojat kaatamalla tila kasvaa 1390 litraan. Lisäksi farkkumallin takapenkille sopii kolme henkilöä, kun normaalimallin erillisistuimet mahdollistavat vain kahden takamatkustajan kyytiin ottamisen. Farmarin pituus ja leveys ovat identtiset tavallisen Panameran kanssa, mutta korkeutta on viisi milliä enemmän uuden kattolinjan ansiosta.

Yksi Sport Turismon erikoisimmista varusteista on aktiivinen takaspoileri, joka on vähintään yhtä monimutkainen kuin perusmallissakin. Spoileri toimii kolmessa eri moodissa nopeudesta ja ajoasetuksista riippuen. Se kääntyy vain yhden asteen kulmaan yli 170 km/h:n vauhdissa, kun taas panoraamakattoluukun avaaminen saa siiven taittumaan 26 asteen kulmaan sisustaan kantautuvien tuulen suhinoiden minimoimiseksi.

Panamera Sport Turismoa saa aluksi viitenä eri versiona, eli Panamera 4:nä, 4S:nä, 4S Dieselinä, 4 E-Hybridinä ja Turbona. Ne kaikki ovat nelivetoisia, ja Turbon tupla-ahdetusta nelilitraisesta veekasista irtoaa peräti 550 heppaa. Muiden pannujen tehoskaala on 330-462 hevosvoimaa. Pitkää Executive-mallia farkusta ei varmastikaan nähdä, mutta Turbo S E-Hybrid -niminen superhybridi saattaa myöhemmin täydentää valikoimaa. Porsche julkaisee Suomessakin uutuusmalliensa hinnat todella nopeasti, ja niinpä Sport Turismosta perittävät summat ovat jo tiedossa. Aloitusmallina toimivasta 4 E-Hybridistä joutuu pulittamaan pyöreät 127 000 euroa, kun taas Turbo keventää kukkaroa jo yli 260 000 euron verran.