Tässä on todellinen susi lammasten vaatteissa – lähes vakion näköinen kakkoskorinen Golf rykäisee nollasta sataan 2,1 sekunnissa

Olemme aiemminkin kertoneet vaatimattoman näköisistä perusautoista, joiden suorituskyky on kuitenkin jotakin ihan muuta kuin ulkomuoto antaisi ymmärtää. Esimerkiksi vanhojen VW Golfien pohjalta on rakennettu hurjia luomuksia, joiden teholukemat ovat moninkertaistuneet alkuperäiseen nähden. Tuhatta hevosvoimaa lähestyvät voimavarat vaativat useimmiten muutoksia myös vetotapaan, jos huimasti kasvaneita heppamääriä ei halua hukata savuna ilmaan etupyörien kautta. Niinpä moni tuunattu Golf on saanut viritetyn moottorin lisäksi myös nelivedon.

Yksi viime aikojen hurjimmista luomuksista Golfin pohjalta on saksalaisen Boba Motoringin käsialaa. Lähtökohtana on käytetty vuonna 1983 markkinoille lanseerattua kakkoskorista kompaktiluokan kestosuosikkia, joka näyttää ulkoisesti edelleen lähes vakiolta. Ainoastaan tummemmat valot ja 1990-luvun Audista peräisin olevat vanteet juoruavat, että mustalle kaksioviselle Golfille on tehty joitakin muutoksia. Tekniikan osalta lähes kaikki on mennyt kuitenkin uusiksi.

Konepellin alla murisee tätä nykyä kaksilitrainen turbonelonen, josta on houkuteltu ulos lähes käsittämättömät voimavarat. Pannusta irtoaa nimittäin huimat 1233 hevosvoimaa, ja maksimivääntö kirjataan kuorma-autojen tasoa edustavaan 1094 newtonin lukemaan. Golfiin on asennettu myös neliveto, joka mahdollistaa todella ripeät kiihdytykset. Autossa oli alun perin manuaalivaihteisto, jota piti kepittää todella ripeästi optimikiihtyvyyteen pääsemiseksi. Nollasta sataan pyrähdettiin silti parhaimmillaan 2,53 sekunnissa, ja varttimaili oli ohi vain 8,69 sekunnin jälkeen. 400 metrin loppunopeus kirjattiin puolestaan komeaan 273 km/h:n vauhtiin.


Golf on saanut viime aikoina lisää päivityksiä, ja manuaalilaatikko on vaihdettu paljon nopeammin vaihtavaan DSG-kaksoiskytkinautomaattiin. Se on kuulemma edelleen vakiokuosissaan, mikä on melkoinen ihme näillä voimavaroilla. Boba Motoring kertoo ylpeänä, että heidän luomuksensa on maailman nopein DSG-laatikolla varustettu Golf. Nyt nollasta sataan pinkaistaan ainoastaan 2,1 sekunnissa, ja 200:n nopeus on taulussa lähes järjettömässä 5,4 sekunnissa. 1220 kilon painoinen auto yltää kuulemma yli 340 km/h:n huippuihin, mutta varttimailin osalta on tullut pientä takapakkia. Parhaimmaksi ajaksi DSG-laatikolla on nimittäin kirjattu ”vain” 8,76 sekuntia 267,9 km/h:n loppunopeudella.

Nollasta sataan kiihdytettäessä virityspajan luomus on kuitenkin nopeampi kuin yksikään tämänhetkinen tuotantoauto. Esimerkiksi monen miljoonan euron hintainen Bugatti Chiron ei pysyisi Volkkarin perässä paikaltaan lähdettäessä, mutta jossakin kohtaa yli 400 km/h:n nopeuksiin kykenevä Chiron pyyhkäisisi sentään Golfin ohi. Katso oheiselta videolta, kuinka vanha Volkkari ampaisee matkaan.