Tässä on veistosmaisen upea McLaren 720S Spider -superavoauto

McLaren 720S Spider

Formula 1 -piireistäkin tunnettu, Ron Dennis, perusti McLarenin auto-osaston jo noin kolmisenkymmentä vuotta sitten. Pitkän historiansa aikana, yhtiö on ehtinyt valmistaa  lukuisia Formula 1 -tekniikkaa hyödyntäviä katuautoja. McLarenin ensimmäinen ja ehkä vieläkin kuuluisin auto on vuonna 1992 valmistunut McLaren F1 -superauto.

Uusin McLaren perheen tulokas on äskettäin julkistettu McLaren 720S Spider, joka on viime kesänä koeajamamme 570S Spiderin vauhdikkaampi isoveli. 720S Spider tarjoaa ärhäkkäämmän ulkomuodon ja kilpa-automaisemman sisustan lisäksi myös 150 hevosvoimaa pikkuveljeään enemmän tehoa.

Upeasti muotoiltu kori on aerodynaamisesti huippuluokkaa ja se tarjoaa yhdessä automaattisesti nousevan takailmanohjaimen kera huippuluokan downforcen, kun meno on vauhdikkaimmillaan. Valmistajan mukaan takapään matalampi muotoilu antaa nyt 12% paremmat näkymät takaviistoon, kuin missään aiemmassa McLaren Super Series-mallissa. Tämä on hyvä asia, sillä 570S:n koeajolta jäi negatiivisena asiana mieleen lähes olematon takaviistonäkymä, minkä vuoksi autoa oli hankala peruutella esimerkiksi viistoparkista ulos. No, harmitus tosin unohtui nopeasti, kun baana avautui edessä.


Ohjaamosta löytyy pelkistettyä kilpa-automaisuutta, mutta karuksi sitä ei kuitenkaan voi haukkua. Kilpailuhenkisyyden lisäksi ohjaamo tarjoaa myös luksusta tasokkaiden materiaalien ja tinkimättömän viimeistelyn muodossa. Penkit ovat asianmukaisesti muotoillut ja tarjoavat kuppimaisuudellaan loistavan sivuttaispidon, kuitenkaan näyttämättä ”rallijakkaroilta”.

McLaren 720S Spider

McLaren 720S Spider

Kattopalan laskeminen alas tuo avaruutta kompaktiin ohjaamoon, ja auto näyttää hyvältä, oli katto sitten alhaalla tai ylhäällä. Katon sähköistä mekanismia voi operoida 50km/h nopeuteen asti ja katto avautuu tai sulkeutuu vain 11 sekunnissa. Kattoon on saatavilla tilauksesta myös lasipaneelit, jotka voi tummentaa silmäräpäyksessä nappia painamalla, mikäli haluaa esimerkiksi suojautua liikennevaloissa joukkoliikenteen ikkunasta tuijottavilta katseilta. Mikäli kuljettajan luonne on kuitenkin enemmän ulospäinsuuntautunut, niin julkisella paikalla kannattaa avata ja sulkea kattoa, sillä sen toimintaa kelpaa kyllä katsella (katso video jutun lopusta).

McLaren 720S Spider

Spider painaa 49 kiloa vähemmän kuin 720S Coupé ja 88 kiloa vähemmän, kuin sen lähin kilpailija. Keveys on saavutettu materiaalivalinnoilla, joista yksi käytetyimmistä on hiilikuitu, mistä muun muassa runko ja kori on tehty. Monocage II-S -runko on valmistajan mukaan niin jäykkä, että se ei tarvitse avoautoille tyypillisiä lisävahvisteita, vaan Spider on yhtä jäykkä kuin Coupé.

Tavaratilaa 720S tarjoaa vaatimattomat 58 litraa, eli viikonlopun ruokaostokset mahtuvat hienosti konttiin, kunhan vain katto on nostettu ylös.

McLaren 720S Spider

720S Spiderin neljälitrainen tuplaturbotettu V8-moottori tuottaa mallimerkinnän mukaisesti miehekkäät 720 hevosvoimaa tehoa ja 770 Nm vääntöä. Kun auton kuivapaino on pienimmillään 1332 kg, niin tehopainosuhteeksi muodostuu huikeat 540 hevosvoimaa/tonni.

McLaren 720S lyö tiskiin vakuuttavat suorituskykylukemat, sillä se kiihtyy 0-100km/h 2,9 sekunnissa ja 0-200km/h 7,9 sekunnissa. Huippunopeuslukemat ovat myös vakuuttavat,  katto kiinni 341km/h ja katto auki 325 km/h – olisi erittäin mielenkiintoista päästä kokeilemaan, miten tukka hulmuaa yli kolmensadan vauhdissa!

McLarenin kehittämä Proactive Chassis Control II -hydraulinen alusta tarjoaa yhdessä huipputarkan sähköhydraulisen ohjauksen kanssa tinkimättömän ajokokemuksen ja pitää auton tiessä tiukimmissakin tilanteissa. Automaattinen takailmanohjain huolehtii downforcen annostelusta ja toimii ilmajarruna vaikkapa kameratolpan lähestyessä. 720S:n luonnetta voi muuttaa ajotilavalitsimella tilanteeseen sopivaksi ja tarjolla olevat ohjelmat ovat simppelisti ja selkeästi Comfort, Sport ja Track.

McLaren 720S Spider

Auton hintaa ei ole vielä vahvistettu, mutta myyjän mukaan se tulee olemaan ilman lisävarusteita ja autoveroa on noin 240 000 euroa ja varustepaketista riippuen veroineen  500 000 – 600 000 euroa. Kyseessä ei siis ole mikään jokamiehen peli, mutta mikäli pelimerkit riittävät, autoa myy kotimainen Luxury Collection Automobiles.

Näin upeasti McLarenin kattomekanismi toimii: