Tässä on Viking 2992: Lada Nivan moottorilla varustettu venäläinen selviytymisajoneuvo.

Kun puhutaan järjettömistä ajoneuvoista, tulevat ensimmäisinä mieleen ilmajousilla eteenpäin pomppivat Amerikanraudat, italialaiset hädin tuskin golfbägin matkatavaroina nielevät urheiluautot ja katumaasturit, joilla ei ole kuitenkaan mitään asiaa oikeaan maastoon. Tähän jatkoksi voidaan laittaa 3,3 tonnia painava möhkäle, jonka huippunopeus on 60 kilometriä tunnissa, mutta jolla voi mennä joen yli että heilahtaa. Kyllä vaan, meidän itäisessä naapurimaassa osataan sielläkin hullutella!

Venäläinen Aton Impulse –autotehdas suoltaa maailmalle kovin norjalaisittain nimettyä Viking 2991 oligarkki-luokan selviytymisajoneuvoa. Seitsemän henkeä nielevä kolossi on kuin ylisuureksi kasvanut Tonkan leikki- Monster Truck. Vaikka autolla on painoa neljättä tonnia on siinä tähän nähden huomattavan pieni moottori. Voimanlähde on nimittäin Lada Nivan Off-Road -mallista tuttu 1779-kuutioinen motti, josta irtoaa vaivaiset 82 konia. Viking-kuskin ei siis parane olla äkkipikaista sorttia! Toisaalta polttoaineenkulutus ei karkaa tällä laitteella käsistä, kun 100 kilometriä taittuu 14,7-litran turvin.


Hitaaseen etenemiseen maastossa suunniteltu maasturi selviää 38-asteen mäistä, ja auton matala painopiste mahdollistaa peräti 42-asteen kallistumat, ennen kuin Vikingissä pitäisi pelätä aluksen kaatumista. Auton massiivisten pallorenkaiden ilmanpainetta voidaan kätevästi säädellä suoraan kabiinista käsin. Ilmanpaineella toimiva jousitus mahdollistaa myös ottaa käyttöön ylimääräisen 25cm maavaran tiukan paikan tullen. Pienemmät ilmanpaineet renkaissa mahdollistavat ekologisemman maastoajon renkaiden jättämän painauman osalta, jos nyt koskaan sanaa ”ekologinen” voi laittaa tämän keksinnön kanssa samaan lauseeseen.

Vikingillä pystytään ylittämään myös purot ja joetkin, joten auto on ehdottomasti elementissään metsähallituksen puolella pysyteltäessä. Monsteri on valmistettu pääasiassa hälytysajoneuvokäyttöön, sekä raskaampaa teollisuutta varten. Valmistajan tavoitteena on suoltaa menopelejä 500 kappaletta per vuosi. Sanotaan, että Suomessa on jokaista erikoisempaakin kulkupeliä vähintään yksi kappale, joten saataisiinkohan Suomeenkin yksi tällainen? Ellei sitten katsastusviranomaisella ole omaa mielipidettä asiaan…