Tässä on yli 100 vuotta vanha auto, joka saattaa häpeään kaikki uudet katumaasturit!

Modernin maastoauton sanotaan periytyvän toisen maailmansodan aikaisesta Willys Jeepistä. Todellisuudessa täysin maastokelpoinen auto on reilusti yli 100-vuotias keksintö. Tästä erinomaisena esimerkkinä käy vuonna 1908 tuotantoon tullut kuuluisa T-mallin Ford. Vuosisadan alussa tiet olivat lähinnä röykkyistä perunapeltoa muistuttavaa polkua, joista selviytymiseen vaadittiin autolta erinomaista iskunvaimennusta.

Youtuben laarista löytyy useita varsin mielenkiintoisia videoita, joissa T-Ford tai vastaava sen ajan auto selviytyy mäkisestä mutavellistä iloisesti eteenpäin pomppien. Vastaavat ”tiet” saisivat tavallisen nykyajan henkilöauton juuttumaan kiinni ensimmäiseen monttuun. Siksi nämä varsin alkeelliset vanhat ajoneuvot jaksavat tänäkin päivänä kiehtoa yksinkertaisella käytännöllisyydellään. Hieman samanlaista ajattelua nähtiin myöhemmin Citroenin kehittämässä 2CV ”Rätti-Citikassa”, jonka tärkeimpiin ominaisuuksiin kuului kuljettaa turvallisesti maalaisisännän kananmunat ehjinä pellon poikki.


Yksi tapa testata maastokelpoisia autoja on niin sanottu RTI-ramppi, joka tulee sanoista ramp travel index. Tässä testissä ajoneuvo ajetaan vain toiselta puolelta yksittäiselle rampille, joka nostaa autoa toispuoleisesti ylöspäin, kunnes jokin renkaista nousee ilmaan. Tällä testillä saadaan mitattua etuakselin ja taka-akselin joustavuus, joka T-Fordin kohdalla on huikeat 20-astetta. Auton maastokelpoisuutta edesauttavat lisäksi 25 cm maavara ja 2,5 metrin akseliväli.

Juttumme kuvien testissä nähdään hienosti entisöity vuosimallia 1916 edustava T-Ford, joka nousee leikitellen ramppia pitkin. Ei siis ihme, että myös Suomessa ennen toista maailmasotaa automallia ehdittiin myydä noin 100 kappaletta, mikä sen ajan teiden heikon yleiskunnon johdosta oli erinomainen autovalinta. Alta löytyvällä videolla nähdään miten T-malli selvittää tiensä mäestä hypäten kuin paraskin ralliauto, kuinka korkeammalta maastosta pudottaudutaan alas ja miten joenkin yli mennään että heilahtaa!