Tässä ovat ensimmäiset luonnoskuvat uudesta Skoda Octaviasta – omituinen nelivaloilme on onneksi historiaa

Skodalla oli valikoimassaan Octavia-niminen malli jo 1950- ja 1960-luvuilla. Se kuului itäautojen parhaimmistoon, joten VW-konsernin alaisuudessa uudesti syntynyt Skoda toi jälleen Octavian markkinoille vuonna 1996. VW Golfin tekniikan pohjalta tehty uuden ajan Octavia on tätä nykyä edennyt jo kolmanteen sukupolveensa. Se sai muutaman vuoden takaisessa faceliftissä todella omituisen nelivaloilmeen, joka näyttää siltä kuin Octavia katsoisi kieroon. Tästä muotoilupiirteestä päästään onneksi pian eroon, koska se loistaa poissaolollaan upouuden Octavian tiiserikuvissa.

Nyky-Octavian seuraaja tuodaan julkisuuteen koko komeudessaan ilmeisesti marraskuun 11. päivä, mutta tšekkimerkki päätti julkaista jo nyt kaksi luonnoskuvaa tärkeimmän mallinsa seuraavasta painoksesta. Piirroskuvissa on liioiteltu tuttuun tyyliin auton mittasuhteita, ja pyörätkin ovat kaikkea muuta kuin realistisen kokoiset. Tärkeimmät muotoilupiirteet käyvät tästä huolimatta ilmi. Octavian kattolinja pysyy lähellä nykymallin tyyliä, eli takalasi on lähes coupé-henkisen viisto. C-pilarin taitoksessakaan ei ole mitään uutta, mutta kylkilinjassa on entistä terävämmät taitokset Superb-isoveljen tyyliin.


Takavalot muuttuvat puolestaan paljon nykyistä litteämmiksi ja leveämmiksi, eli ne lähestyvät mm. isossa Kodiaq-katumaasturissa nähtyä tyyliä. Skodan logokirjaimet komeilevat nyt keskellä takaluukun kantta, ja takapuskuristakin löytyy nyky-Octaviaa terävämpiä taitoksia. Eniten uutta kerrottavaa on keulan osalta, jossa tökerö nelivalonaama on saanut tehdä tilaa maskiin asti ulottuville litteille valonheittimille esimerkiksi tuoreen Scalan malliin. Maski on puolestaan entistä kuusikulmaisempi, ja etupuskuria dominoivat näyttävät ilmanottoaukot.

Scala täyttää Skodan mallistossa edeltäjäänsä Rapidia selvemmin kompaktiluokan auton mittaisen aukon, joten Octavia saa rauhassa hätyytellä isompiaan. Auto tehdään entiseen malliin MQB-perusrakenteelle VW Golfin, Audi A3:n ja Seat Leonin kanssa, mutta Octavia on jälleen kerran konsernisisariaan kookkaampi. Auton moottorivalikoima on pitkälti sama kuin sisarmalleissa, joten Octaviaa saa perinteisten bensa- ja dieselkoneiden lisäksi mietoina hybridiversioina ja pistokehybridinä.

Luukkuperän lisäksi tarjolla on suosittu farmari, ja Scout-maastomeikkimalli sekä RS-sporttiversio täydentävät valikoimaa myöhemmin. Se jää vielä nähtäväksi, mitä VW-konsernin uusi strategia tarkoittaa Octavian kannalta. Skodasta aiotaan nimittäin tehdä entistä enemmän budjettiluokan automerkki, joka vetoaa erityisesti kehittyvien maiden ostajiin.