Tässä ovat vuoden 2017 parhaat hybridit

Sähköautojen yleistymistä tavallisten autonostajien ulottuville on povattu jo pitkään, mutta niiden korkeat hinnat, edelleen lyhyet toimintasäteet ja latausinfrastruktuurin aukot tekevät sähköautoista vieläkin vain harvojen herkkua. Tilanne on toki kehittymässä, mutta hybridi on tällä hetkellä monen ympäristötietoisen autoilijan silmissä huomattavasti käytännönläheisempi vaihtoehto. Brittiläinen Auto Express listasi markkinoiden 10 parasta hybridiä, ja järjestys oli tämä:

  1. BMW i3 Range Extender

Bemarin radikaali i3 tunnetaan sähköautona, mutta siitä on olemassa myös pienellä kaksipyttyisellä bensakoneella varustettu versio. Tehokkaammalla akkupaketilla varustetun i3:n puhtaasti sähköiseksi toimintamatkaksi kerrotaan noin 200 kilometriä, mutta bensamoottorin avulla autolla voi päästä käytännön ajossa jopa 330 kilometrin päähän. I3 tarjoaa myös merkilleen tyypillistä ajamisen iloa, mutta ulkonäkö vaatii edelleen tottumista. I3 REX:n hinnat alkavat vajaasta 44 tuhannesta eurosta.


  1. Toyota Prius

Hybridipioneeri Prius ei taida juuri esittelyjä kaivata. Auton neljäs sukupolvi on erikoisemman näköinen kuin koskaan, ja ajettavuuskin on nykyään jo ihan mukiinmenevää. Tämän vuoden uutuus on Priuksen pistokehybridiversio, jonka saa ladattua vaikka oman tallinsa seinästä. Plug-in-mallin viralliseksi keskikulutukseksi mainostetaan tasan litraa satasella, ja muotoilu on sporttisemman oloista kuin tavallisessa versiossa. Hintaakin pistokehybridillä on tosin viitisen tonnia enemmän Suomen markkinoilla. Perus-Prius maksaa noin 34 500 euroa, ja pistokehybridistä joutuu pulittamaan vajaat 40 tonnia.

  1. Volvo XC90 T8 Twin Engine

Tämä hybridi edustaa puolestaan ihan toista ääripäätä. Kookkaassa katumaasturissa käytetään tupla-ahdetun kaksilitraisen bensanelosen ja sähkövoiman yhdistelmää, jolloin kokonaisteho on yli 400 heppaa. Samalla autoon saadaan myös neliveto, ja teoreettiseksi keskikulutukseksi kerrotaan 2,5 litraa 100 kilometrillä. Tähän lukemaan on lähes mahdotonta päästä käytännön ajossa, mutta pienet päästöt tarkoittavat mukavan pientä autoveroa Suomessa. T8 ei ole silti halpa, mutta siitä peritään kuitenkin vähemmän kuin pienempitehoisesta T6:sta. XC90 T8:n hinnat alkavat noin 91 000 eurosta.

  1. Volkswagen Passat GTE

Volkkari haluaa herättää hybrideillään myös urheilullisia mielikuvia, ja siksi niiden tunnukseksi on valittu GTI-henkinen GTE. Passat GTE on Golf GTE:tä käytännöllisempi vaihtoehto, ja sillä pitäisi päästä pelkän sähkön voimin noin 30 kilometrin matka käytännön ajossa. Auton kokonaisteho on mukavat 218 hevosvoimaa, ja sähkömoottorin mukanaan tuoma vääntö tekee ajamisesta vaivatonta. Lisätilaa kaipaaville tarjotaan farkkuversiota, mutta nelivetoa VW:n pistokehybrideihin ei valitettavasti saa. Sedan-korisesta Passat GTE:stä täytyy pulittaa noin 48 500 euroa, ja Variant on tonnin kalliimpi.

  1. BMW 330e iPerformance

Kolmossarjan pohjalta tehty pistokehybridi kuuluu tämän sarjan sporttisimpiin menopeleihin, koska turbonelosen ja sähkömoottorin yhdistelmästä irtoaa peräti 252 pollen kokonaisteho ja 420 newtonin maksimivääntö. Nollasta sataan pinkaistaan vain 6,1 sekunnissa, mutta tämä onnistuu vain kuivalla asfaltilla. 330e on nimittäin aina takavetoinen, mikä karsii sen monen potentiaalisen ostajan listalta. Toisaalta hinta on huomattavasti pienempi kuin perinteisemmässä 330i:ssä, jota saa myös joka nurkasta raapivana versiona. 330e iPerformance kustantaa vähintään 45 500 euroa.

  1. Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi on vaipunut viime vuosina merkkinä lähes unholaan, mutta se on kuitenkin sinnitellyt hengissä katumaasturiensa ansiosta. Nissanin syliin vajonneen Mitsun viime aikojen suosituin auto on ollut isomman Outlander-katumaasturin pistokehybridimalli. Se kulkee sähköllä jopa 120 km/h:n vauhtia, ja puhtaasti sähköinen toimintasädekin on vähintään 30 kilometrin luokkaa, joten bensamoottoria ei tarvita kovin usein. Mitsubishin hybridissä on myös sähkömoottorin mukanaan tuoma neliveto, mutta kovin vaativaan maastoon ei tälläkään SUV:lla ole asiaa. Pistokehybridi-Outlanderin hinnat alkavat vajaasta 48 tuhannesta eurosta.

  1. Lexus IS 300h

Lexuksen kaikki Suomessa tarjottavat mallit ovt nykyään hybrideitä. Niiden sporttisinta päätä edustaa mm. 3-sarjan BMW:lle haasteen heittävä IS 300h. Emomerkki Toyotan vuosikymmenten hybridikokemus näkyy Lexuksessakin, mutta 223 hevosvoiman kokonaisteholla ei vielä haasteta 330e:tä. IS 300h:n pellin alta löytyvässä bensakoneessa ei nimittäin ole turboa, vaan kyseessä on 2,5-litrainen vaparinelonen. Lexus on Bemarin tapaan takavetoinen, ja auton muotoilusta joko tykkää tai ei. Ainakaan se ei jätä ketään kylmäksi. IS 300h:n perusversio maksaa vajaat 44 000 euroa.

  1. Kia Niro

Korealaisten hybridiuutuus on muodikas crossover, jonka linjat sopivat useimpien makuun. Niro on suunniteltu puhtaalta pöydältä hybridiksi, ja se on alle 30 tuhannen lähtöhintansa myötä markkinoiden edullisimpia sähköavusteisia autoja. Etuvetoinen Niro ei ole 141 hevosvoiman yhteistehonsa myötä mikään tykki, mutta auto kulku on silti suhteellisen vaivatonta vajaan 270 newtonin kokonaisväännön ansiosta. Nirosta tuotiin aluksi markkinoille vain tavallinen hybridi, mutta pistokehybridiversio on juuri esitelty Geneven autonäyttelyssä. Perushybridi maksaa edullisimmillaan noin 27 500 euroa.

  1. Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Porschen ison neliovisen pistokehybridimalli on hyvä esimerkki Suomen autoverotuksen kummallisuuksista. Esimerkiksi Saksassa sähköavusteinen Panamera on selvästi perusmalleja kalliimpi, mutta kotimaan kamaralla se on valikoiman edullisin versio pienten päästöjensä ansiosta. Käytännön ajossa kulutus on jotakin ihan muuta, mutta nelivetoisella luksussportilla pääsee sentään noin 40 kilometriä pelkällä sähköllä. Ja suorituskykykin on samaa luokkaa kuin 911:n perusmallissa, joten Porsche voi ihan hyvin olla myös hybridi. Sähköavusteisesta Panamerasta pyydetään noin 124 000 euroa.

  1. Hyundai Ioniq

Auto Expressin listan viimeinen auto kuuluu markkinoiden tärkeimpiin hybrideihin. Se heittää suoran haasteen Toyota Priukselle, mutta muotoilu ei ole yhtä yliampuvaa. Ioniq on Kia Niron sisarmalli, joten tekniikka on pitkälti samaa, mutta crossover-tyyli on korvattu sukkulamaisemmilla linjoilla. Ioniq on kehitetty alun perin vaihtoehtoisten voimanlähteiden menopeliksi, ja se saa kunnian olla historian ensimmäinen auto, josta tehdään sekä tavallinen hybridi, pistokehybridi että puhdas sähköversio. Hybridiversion hinnat ovat hyvin kilpailukykyiset Priukseen verrattuna, joten Hyundaista saattaa tulla yksi Suomen suosituimmista hybrideistä. Hybridi-Ioniqista pitää pulittaa vähintään 27 500 euron summa.