Tässä pikkubussissa riittää potkua – Porsche 911 Turbon tekniikka siivittää myrkynvihreän Volkkarin 311 km/h:n huippuihin

Volkswagenin pakut ja pikkubussit olivat takavetoisia ja -moottorisia 1990-luvun alkuun saakka, jolloin T4-korinen Transporter korvasi tölkin lempinimen saaneen edeltäjänsä. Vanhempia pakuvolkkareita on usein näkynyt Porschen takamoottoristen mallien tekniikalla tuunattuna, mutta jotkin virityspajat ovat jatkaneet näitä perinteitä myös etumoottoristen bussien ja pakujen kanssa. Saksan Hampurissa majaansa pitävä autokauppa myy nyt tällaista autoa, joka on saanut alkunsa tavallisena T5-korisena pikkubussina.

Auto päätyi kuitenkin vuonna 2009 TH Automobile -nimiselle virityspajalle, joka teki bussista todellisen suden lampaiden vaatteissa. Alkuperäinen etuvetotekniikka sai kyytiä, ja takapyörien väliin istutettiin 996-korimallin Porsche 911 Turbosta lainattu voimanlähde. Tupla-ahdettu bokserikuutonen sai vielä monia viritysosia, jotka nostavat huipputehon peräti 647 hevosvoimaan. Väännöstäkään ei ole pulaa, koska sitä riittää 790 newtonmetrin verran.


Näillä lukemilla irtosi maailman nopeimman bussivolkkarin titteli vuonna 2009 Italian Nardon ovaaliradalla. Huippunopeudeksi kerrotaan komeat 311 km/h, ja kuusipykäläistä manuaalia tarpeeksi nopeasti kepittämällä satasen nopeuden pitäisi olla taulussa 4,9 sekunnissa. T5 TH2 RS:ksi nimetty luomus on joka nurkasta raapivasta 911 Turbosta poiketen pelkästään takavetoinen, ja alkuperäisen etumoottorin paikallekin on keksitty luovaa käyttöä. Sinne on sijoitettu 100 litran suuruinen kisabensatankki, joka tyhjenee kiitettävällä tahdilla 2,1 tonnin painoisen auton voimavaroja hyödynnettäessä.

Sisustakin on laitettu täysin uusiksi. Kuski istuu McLaren F1:n tavoin keskellä autoa hiilikuituisessa kuppipenkissä, ja karun oloiseen kojelautaan upotetut mittarit on lainattu Porschesta. Sporttiratti on sen sijaan tarvikevalmistajan tuotos. Turvallisuudesta pidetään huolta nelipistevöiden avulla, ja kaikille neljälle matkustajallekin on omat kuppi-istuimensa. Ulkoapäin Volkkaria on tuunattu mm. merkittömällä maskilla ja etupuskurin alle integroidulla spoilerilla. Pakokaasut poistuvat keskelle perää sijoitetun tuplaulostulon kautta, ja vanteina palvelevat mustat monipuolakiekot.

Silmiinpistävintä auton korissa on kuitenkin sen myrkynvihreä väri, joka on luonnollisesti napattu Porschen kartasta. Vähemmän hillitty sävy lieneekin ainoa asia, johon tavallinen kadunkulkija kiinnittää huomiota superauton teholukemalla varustetun pikkubussin nähdessään. Autolla ei ole juuri ajettu viimeiseen kymmeneen vuoteen, koska sen mittariin on kertynyt vuonna 2009 tapahtuneen rakentamisen jälkeen vain 3500 kilometriä. Tehobussin hintapyyntö on tarkalleen 148 800 euroa, mikä on suorastaan edullinen summa T5:n rakentamiskustannuksiin verrattuna. Ne olivat myyjäliikkeen mukaan hulppeat 300 000 euroa.