Tässä se nyt on – etuvetoinen BMW 1-sarja tuotiin julkisuuteen

BMW:n mallistoon kuului 1990-luvulla ja vielä tämän vuosituhannen alkupuolella peräpäästään typistetty 3-sarja, joka oli nimetty Compactiksi. Auto ei ollut mikään kovin suuri menestys, joten se korvattiin alusta alkaen kompaktiluokan malliksi tehdyllä 1-sarjalla vuonna 2004. Ykkösen ainutlaatuisena piirteenä tässä autoluokassa toimi takaveto, josta pidettiin kiinni myös vuonna 2011 lanseeratussa toisessa sukupolvessa. Baijerilaismerkin perinteiden mukainen vetotapa toi mukanaan ajamisen iloa, mutta se teki 1-sarjasta kovin ahtaan kilpailijoihinsa verrattuna.

Lisäksi takavetoinen kompaktiauto oli paljon kalliimpi valmistaa kuin etuvetoinen, ja suurimmalle osalle 1-sarjan ostajista vetotavalla ei ollut ilmeisesti suurempaa merkitystä. Niinpä BMW seuraa nyt massoja ja siirtää 1-sarjan Minin eri malleista, 2-sarjan tila-autoista sekä X1- ja X2-katumaastureista tutulle etuvetoiselle UKL-perusrakenteelle. Uudesta 1-sarjasta on julkaistu jo muutamia tiiserikuvia, ja nyt auton viralliset tiedot sekä kuvat tuotiin julkisuuteen hyvissä ajoin ennen syyskuussa tapahtuvaa myynnin aloitusta.


Etuvetoinen perusrakenne näkyy lyhentyneessä keulassa, ja muuten uusi 1-sarja näyttää kuin X2-crossoverin litistetyltä painokselta. Munuaismaski on kasvanut kokoa Bemarin nykytyylin mukaisesti, ja valot vaikuttavat puolestaan entistä matalammilta. Takarekisterikilpi on nyt integroitu takaluukun kanteen takapuskurin sijasta, ja M135i-huippumallin sekä luultavasti myös M Sport -paketilla varustettujen autojen takahelmaa koristaa hillitty diffuusori.

Kojelaudassa näkyy puolestaan sukulaisuus 3-sarjan uusimpaan painokseen. Käyttöjärjestelmänä palvelee baijerilaisten viimeisin BMW Operating System 7.0, ja tietoviihdejärjestelmän näyttö on 10,25-tuumainen. Digitaalimittaristokin on samankokoinen, ja saatavilla on myös 9,2-tuumainen heijastusnäyttö. Teknologian lisäksi sisusta tarjoaa nyt entistä enemmän tilaa. Takamatkustajilla on kuulemma 19 milliä aiempaa enemmän pääntilaa, ja jalkatila on kasvanut 33 millillä. Kyynärpäillä on puolestaan 13 milliä entistä väljemmät oltavat, ja takaluukun perusvolyymi on kasvanut 20 litralla 380 litran vetoisuuteen. Penkit kaatamalla ruuman voi laajentaa 1200 litran kokoiseksi.

Voimanlähdepuolella tarjolla on aluksi kolme dieseliä ja kaksi bensakonetta. 116d ja 118d ovat etuvetoisia, kun taas 120d:ssä on aina neliveto. Bensamoottoreina saatavilla ovat 118i ja valikoiman huipulle asettuva M135i, jonka kaksilitraisen turbokoneen tuottamat 306 heppaa ohjataan kaikille neljälle pyörälle. Tämä tekniikkapaketti mahdollistaa 4,8 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan, mutta M135i on silti hitaampi kuin M140i-edeltäjänsä. 116d, 118d ja 118i ovat vakiona manuaalivaihteisia, ja 116d:hen sekä 118i:hin saa lisähintaan seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin. 118d:n ja 120d:n lisävarustelistalta voi puolestaan poimia kahdeksanvaihteisen Steptronic-automaatin, joka on vakiona M135i:ssä.

Ajoavustimien osalta tarjolla on monenlaista assistenttia mukautuvasta vakionopeudensäätimestä takaa uhkaavista törmäyksistä ja poikittaissuuntaisesta liikenteestä varoittaviin järjestelmiin. 1-sarjaan saa nyt myös lasisen panoraamakaton ensimmäistä kertaa mallisarjan historiassa. Uutuuden hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta ne julkaistaneen viimeistään loppukesästä ennen kuin auto saadaan syyskuussa myyntiin.