Tässä se nyt on – uusi Skoda Octavia on kuin kutistettu Superb

Skoda Octavia on kuulunut jo vuosikausia Suomen myydyimpien autojen joukkoon. Menestys on jatkunut myös nykymallin kohdalla, jonka erikoinen nelivaloilme on varmasti vaatinut totuttelua useammankin ostajan kohdalla. Nyt sekä kolmannen sukupolven Octavia että sen kauniisti sanottuna persoonallinen naamailme ovat historiaa, koska upouusi seuraaja esiteltiin eilen illalla Prahassa pitkän ennakkokampanjan jälkeen.

Niinpä lopullisen tuotteen näkeminen ei tainnut yllättää enää ketään. Uusi Octavia on tehty muutenkin tutun ja turvallisen kaavan mukaan, ja esimerkiksi suoraan sivulta sitä on suorastaan hankala erottaa Superb-isoveljestään. Molemmissa autoissa on samantyyppiset terävät kylkipokkaukset, ja litteät takavalotkin ovat kuin saman muotoilijan piirustuspöydältä. Nyt myös Octavian takaluukun kannessa komeilee Skodan uusi leveä logoteksti perinteisen pyöreän merkin sijasta.


Parhaiten uuden Octavian erottaa Superbista nokan osalta. Octavian yhtenäiset etuvalot vaikuttavat vielä matalammilta kuin hiljattain faceliftin saaneessa Superbissa, ja maski on voimakkaan kuusikulmainen esimerkiksi tuoreen Scalan ja Kamiqin malliin. Sisällä näkyy puolestaan sukulaisuus uusimpaan kahdeksannen sukupolven VW Golfiin.

Digitaalinen mittaristo sekä keskinäyttö ovat käytännössä samaa tavaraa, ja yhteneväisyyksiä löytyy myös kojelaudan ilmasuulakkeiden sijoittelusta ja keskikonsolin pelkistetystä muotoilusta. Persoonallisin ratkaisu on upouusi kaksipuolainen ratti, kun taas DSG-vaihteiston shift by wire -tekniikalla toteutettu tynkävipu on nähty jo Golfissa. Vaihdekepin edessä on reilunkokoinen kolo älypuhelimelle, ja saatavilla on tunnelmavalaistuksen lisäksi mm. tuulilasin heijastusnäyttö.

Uusi Octavia on tehty tuttuun tyyliin MQB-pohjarakenteelle Golfin ja VW-konsernin muiden kompaktiautojen tavoin, mutta mitoiltaan se kurottaa jälleen kerran seuraavaan autoluokkaan. Vajaan 4,7 metrin pituinen uutuus on Liftbackina 19 milliä edeltäjäänsä mittavampi, kun taas Combi-farkkuversio on venähtänyt 22 millillä. 2690 millin akseliväli on lähes ennallaan, mutta auton leveys on kasvanut 15 millin verran. Liftbackissa tavaratilaa riittää peräti 600 litran verran, ja Combi pistää vielä paremmaksi 640 litran lukemallaan.

Moottorivalikoiman suurin uudistus on iV-nimeä totteleva pistokehybridi, jossa hyödynnetään 1,4-litraisesta bensaturbosta ja sähkömoottorista koostuvaa voimapakettia. 204 hevosvoiman kokonaisteho välitetään etupyörille kuusipykäläisen DSG-automaatin kautta, ja sähköiseksi toimintasäteeksi kerrotaan parhaimmillaan 55 kilometriä. Bensapuolen aloitusmallina toimii puolestaan litran kokoisella kolmipyttyisellä turbokoneella varustettu 1.0 TSI, jossa on 110 hevosvoimaa. Sen yläpuolelle sijoittuu 150-heppainen ja 1,5-litrainen nelisylinterinen TSI. Molempien moottoreiden pariksi saa myös kevythybriditekniikkaa.

Toistaiseksi ripein versio on 2.0 TSI, jonka tuottamat 190 hevosvoimaa ohjataan kaikille neljälle pyörälle seitsemänvaihteisen DSG:n kautta. Tämän mallin luvataan kiihtyvän nollasta sataan 6,9 sekunnissa. Dieselpuolella tarjolla ovat puolestaan 116-, 150- ja 200-heppaiset versiot kaksilitraisesta TDI:stä. Saatavilla on myös bio-/maakaasukäyttöinen G-TEC, jossa on 130 hevosvoimaa ja jonka toimintamatkaksi kerrotaan parhaimmillaan yli 520 kilometriä. Farmarin tärkeys Octavian mallistossa näkyy siinä, että Combi tulee myyntiin muutama viikko ennen Liftback-versiota. RS-sporttimalli ja maastohenkinen Scout seuraavat perässä ensi vuoden mittaan.