Tässä se nyt on – uusi Skoda Scala on kuin Audi A3:n edullisempi versio

Skoda lähti vuonna 2011 mukaan kompaktiluokkaan budjettihenkisellä Rapidilla, joka ei kuitenkaan löytänyt ostajia tšekkimerkin muiden mallien tavoin. Niinpä strategiaa muutettiin, ja tavoitteeksi otettiin entistä tasaveroisemman kilpailijan luominen mm. Volkswagen Golfille. Rapidin seuraajasta annettiin esimakua jo lokakuisessa Pariisin autonäyttelyssä esitellyn Vision RS -konseptiauton myötä, ja nyt tuotantoversio paljastettiin koko komeudessaan.

Jopa nimi on laitettu uusiksi, ja kompaktiluokan Skoda tunnetaan nyt Scalana. Uutuus on ainoastaan hiukan lyhyempi ja kapeampi kuin VW Golf, mutta Skodan akseliväli ja korkeus ovat suuremmat kuin saksalaisessa kestosuosikissa. Tämän pitäisi tehdä kuulemma sisätiloista yhtä väljät kuin pykälää suuremmassa Octaviassa, ja tavaratilankin perusvetoisuus on tässä luokassa todella kunnioitettavat 467 litraa.

Vaikka mitat kertovat muuta, Scala on tehty VW-konsernin pikkuautoja varten kehitetylle MQB A0 -perusrakenteelle. Sitä on kuitenkin venytetty joka suuntaan, ja myös muotoilu on kaikkea muuta kuin pikkuautomaista. Scalan nokkaa koristavat kolmion muotoiset lediajovalot, jotka kuuluvat auton vakiovarusteisiin. Ne edustavat Skodan uutta tyyliä, ja myös kylkilinjassa on hieman aiempaa lennokkaampia muotoja.


Näyttävintä autossa on kuitenkin perä, jota dominoivat hieman Audi-henkiset litteät takavalot. Takalasi ulottuu Rapidin tyyliin takaluukun puolelle asti, ja lasin pinnassa komeilevat isot Skoda-kirjaimet kuin todisteena uudesta itsevarmuudesta. Sisätiloihin saa puolestaan 10,25-tuumaisen digitaalimittariston, ja kojelaudasta ylös työntyvä kosketusnäyttö on varustetasosta riippuen 6,5-9,2-tuumainen.

Tietoviihdejärjestelmän softaa sekä karttoja pystyy päivittämään etänä, ja autoon saa jopa laajakaistayhteyden. Ovet saa puolestaan haluttaessa auki ja kiinni älypuhelimella, jolloin perinteistä avainta ei enää tarvita. Myös laatuvaikutelmaan on panostettu, ja sisustassa pitäisi olla huomattavasti enemmän pehmeitä materiaaleja kuin edeltäjässä. Varusteherkkuihin kuuluvat mm. sähkötoiminen takaluukun kansi, piiloon kääntyvä vetokoukku ja monet ajoavustimet.

Voimanlähdepuolella tarjolla on kolme bensaturboa, yksi diesel ja jopa maakaasuvaihtoehto. Tehoskaala ulottuu 90 hevosvoimasta 150 heppaan, ja perusvaihteistona palvelee moottorista riippuen joko viisi- tai kuusipykäläinen manuaali. Lisäksi autoon saa seitsemänvaihteisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin. Scalan pitäisi tulla Suomessakin myyntiin ensi vuoden alkupuoliskolla, mutta tarkka ajankohta ei ole vielä tiedossa.