Tässä se nyt on – uusi Toyota Supra debytoi Goodwoodissa

Toyotalla oli joskus mallistossaan hienoja urheiluautoja, mutta viime vuosina japanilaiset ovat keskittyneet lähinnä tylsiin perusautoihin. Merkin pääjohtaja Akio Toyoda on kuitenkin vaatinut korkeimman omakätisesti Toyotan imagoon taas enemmän hauskuutta, ja firman väki on tehnyt työtä käskettyä. Japsimerkki on palannut jälleen rallin MM-sarjaan, ja Le Mansin 24 tunnin kisastakin irtosi yleiskilpailun voitto pari viikkoa sitten. Lisäksi katuautovalikoimaa piristämään tuodaan uusi Supra pienemmän GT86-takavetosportin seuraksi.

Uusi Supra on kuitenkin sen verran pienen myyntivolyymin auto, että sitä ei ole lähdetty kehittämään itsenäisesti. Yhteistyökumppaniksi valittiin BMW, joka tuo samalta pohjalta myyntiin seuraavan sukupolven Z4:n. Baijerilaisten roadsterissa palataan jälleen perinteiseen kangaskattoon, ja Suprakin pysyy uskollisena juurilleen. Toyotan uudesta urheiluautosta tulee nimittäin umpikattoinen coupé klassisten esikuviensa tapaan. Niiden kaltaista irrotettavaa targa-kattoa ei olla kuitenkaan tarjoamassa jäykkyys- ja painosyistä.


Myös tekniikka seuraa vanhojen Suprien jalanjälkiä, koska uutuuttakin vauhdittaa kolmilitrainen turboahdettu rivikuutonen, jonka voima välitetään takapyörille. Tällä kertaa moottori ei ole kuitenkaan japanilaisten omaa käsialaa, vaan sen taustalta löytyy baijerilaista osaamista. Tarkkaa teholukemaa ei ole vielä kerrottu, mutta se lienee vähintään 350 hevosvoiman luokkaa. Vaihteistona tarjotaan puolestaan ainoastaan kahdeksanpykäläistä automaattia, eli manuaali on siirretty jopa urheiluautossa museon hyllylle.

Supran naamioituja protoja on bongattu testiajoissa jo pitkään, ja Toyota esitteli maaliskuisessa Geneven autonäyttelyssä auton pohjalta tehdyn rata-auton konseptiversionkin. Tuotantomalli nähdään puolestaan enää camo-kuviolla kevyesti naamioituna pikapuoliin alkavassa Goodwood Festival of Speedissä. Uutta Supraa ei tuoda lordi Machin kartanon pihanurmelle ihailtavaksi, vaan se tekee Goodwoodin legendaarisella mäkiradalla ns. dynaamisen debyyttinsä.

Uutuuden ohjaamossa nähdään Supran pääinsinööri Tetsuya Tada, jonka kädenjälki on jo näkynyt hauskasta ajettavuudestaan tunnetussa GT86:ssa. Tadalle tekee seuraa hollantilainen testikuski Herwig Daenens, joka on ajanut Toyotoilla myös kilpaa Euroopassa. Brittein saarilla päästään ihailemaan katu-Supran lisäksi Genevessä esitellyn GR Supra Racing Conceptin, Yaris GRMN:n, ralli-Yariksen ja Le Mansin valloittaneen TS050 Hybrid LMP1 -kilpurin menoa. Toyotalla on siis Goodwoodissa melkoinen kattaus, joka saa odottamaan jo kieli pitkällä uuden Supran markkinoille tuloa. Tämän hetken tiedon mukaan auton myynnin pitäisi alkaa ensi vuoden alkupuolen aikana.